تاریخ انتشار: دوشنبه 23 اردیبهشت 1392
موفقیت محققان ایرانی در پیوند دریچه آئورت قلب به گوسفند

  موفقیت محققان ایرانی در پیوند دریچه آئورت قلب به گوسفند

رییس پژوهشکده طب تجربی دانشگاه تهران از پیوند موفقیت‌آمیز دریچه آئورت قلب به یک گوسفند و ادامه حیات این حیوان پس از پنج ماه از زمان پیوند خبر داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی در حاشیه‌ی بهره‌برداری از اتاق تمیز و بخش‌های جراحی و مراقبت‌های ویژه حیوانات پژوهشکده طب تجربی که صبح دوشنبه با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان این که از حدود یک سال پیش چندین طرح مهم تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف پزشکی و دامپزشکی در این مرکز آغاز شده است، گفت: یکی از این طرح‌ها آغاز انتقال دریچه آئورت قلب از حیوان به انسان است که هم اکنون کارهای مطالعات اولیه بر روی تعدادی از حیوانات آغاز شده و پیوند دریچه آئورت قلب به چند گوسفند انجام شده است.

 
وی افزود: در این طرح تحقیقاتی دریچه آئورت قلب به چندین گوسفند انجام و اثراتی که جریان خون در برخورد با دریچه پیوند شده ایجاد کرده است، پیگیری شد. در این راستا، یکی از این گوسفندها بیش از پنج ماه پس از پیوند دریچه زنده مانده است. در حالی که در فعالیتهای مطالعاتی تجربی سایر کشورها، حیوانات پس از عمل جراحی پیوند دریچه به طور میانگین بیشتر از یک هفته تا یک ماه زنده نمانده اند اما این گوسفند با پیوند دریچه آئورت قلب همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد.
 
مخبر دزفولی با بیان این که یک طرح مطالعاتی دیگر در ارتباط با فرآورده‌های دارویی در پژوهشکده طب تجربی آغاز شده است، تصریح کرد: این فرآورده مهم دارویی در نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که اگر نوزادان با نقص این فرآورده‌ به دنیا بیایند ممکن است زنده نمانند. این فرآورده که برای درمان سندروم زجر تنفسی استفاده می شود در کشورهای مختلف از حیوان تهیه می‌شود.
 
به گفته وی این طرح تحقیقاتی در حدود یک و نیم سال قبل در پژوهشکده طب تجربی دانشگاه تهران آغاز شده که امیدواریم پس از سال جاری نتایج آن در اختیار مجموعه پزشکی و علوم پزشکی قرار بگیرد.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه