تاریخ انتشار: دوشنبه 23 اردیبهشت 1392
مغز موش جایگاهی برای رشد سلول های مغزی انسان

  مغز موش جایگاهی برای رشد سلول های مغزی انسان

نوعی از سلول های مغز انسان در آزمایشگاه تهیه شده است که بعد از پیوند به مغز موش ها، رشد یافته اند.به عقیده محققان، این نوع سلول ممکن است در درمان انواع مختلف بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب مفید باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از redorbit، با این یافته محققان امریکایی، این امید بوجود آمده است که این سلول ها روزی بتوانند برای درمان بیماری هایی چون پارکینسون ، صرع و احتمالا آلزایمر و همچنین مشکلات ناشی از ضایعات نخاعی مانند دردهای مزمن و تشنج استفاده شوند.

پژوهشگران یک نوع از پیش سازهای سلول ها ی عصبی به نام medial ganglionic eminence (MGE)  را تولید و پیوند زده اند . تکامل این سلول های MGE انسانی درون مغز موش آن چه را که در تکامل انسان رخ می دهد شبیه سازی می کند.
سلول های MGE به عنوان پتانسیل درمانی برا ی کنترل بهتر مدار های عصبی هستند که در برخی اختلالات نورولوژیکی بیش از حد فعال می شوند ،به کار می روند. بر خلاف دیگر سلول های بنیادی عصبی که می توانند بسیاری از انواع سلول ها را تشکیل دهند و در نتیجه کمتر قابل کنترل هستند،اغلب این سلول ها محدود به تولید یک نوع سلول موسوم به Interneuron ها هستند. Interneuronها داخل مغز نفوذ کرده  و مهار کنترل شده ای در جهت تعادل فعالیت مدارها ی عصبی ایجاد می کنند.
برا ی تولید MGE در آزمایشگاه ، محققان سلول های بنیادی پر توان انسانی ( هم سلول های بنیادی جنینی و هم سلول های بنیادی پر توان القایی مشتق شده از پوست انسان) را برای تمایز یافتن هدایت کرده اند.این نوع سلول های بنیادی پتانسیل نامحدود برای تبدیل شدن به هر نوع سلول انسانی را دارند. زمانی که به یک سری از موش ها که بافت های انسانی را رد نمی کنند، تزریق شده اند، سلول های شبه MGE درون مغز قدامی حیوان زنده مانده  و توانسته اند با سلول های عصبی موش ارتباطات عصبی برقرار کنند و به زیر مجموعه های تخصص یافته ای از Interneuron ها تبدیل شوند.
این یافته ها ممکن است به عنوان مدلی برای مطالعه بیماری های انسانی که در آن نقص عملکرد Interneuron های بالغ وجود دارد به کار آید. 
محققان در این مطالعه  از فاکتورهای رشد مهم و دیگر مولکول ها برای جهت دادن به تمایز و بلوغ Interneuron استفاده کرده اند. خواص Interneuron ها و تشکیل سیناپس بین نورون ها در طول مطالعه به دقت بررسی شده است. قبلا پژوهشگران سلول های MGE موش را به موش هایی که دچار ضایعه نخاعی بودند پیوند زده اند. هدف محققان این است که بتوانند این نوع سلول ها را به مکان های مختلفی درون سیستم عصبی هدایت کنند. این محققان در صدد ایجاد سلول های MGE از سلول های بنیادی پرتوان القایی که از سلول های پوست افراد دچار اوتیسم، صرع و اسکیزوفرنی و آلزایمر گرفته شده اند، هستند. تحقیق در مورد چگونگی تکامل و عملکرد Interneuron ها که غیر طبیعی هستند با تولید سلول هایی که به عنوان مدل بیماری مورد نظر در آزمایشگاه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرند میسر می شود.
یکی از چالش های استفاده از سلول های MGE انسانی رشد بسیار آهسته آن ها( 7-9 ماه) است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه