تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 فروردین 1397
سلول های چشمی مشتق از سلول های بنیادی برای درمان شکل شدید تخریب ماکولای مربوط به سن(AMD)

  سلول های چشمی مشتق از سلول های بنیادی برای درمان شکل شدید تخریب ماکولای مربوط به سن(AMD)

محققین موفق شده اند از سلول های اپی تلیوم رنگ دانه دار مشتق از سلول های بنیادی برای درمان یک بیمار مبتلا به تخریب ماکولای مربوط به سن استفاده کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، در ژولای 2015، داگلاس واتر 86 ساله مبتلا به شکل شدید تخریب ماکولای مربوط به سن(AMD) مبتلا شد و رفته رفته بینایی اش دچار مشکل شد. چند ماه بعد، وی وارد بخشی از کارآزمایی های بالینی شد و در دانشگاه سانتا باربارا، مورد سلول درمانی با استفاده از سلول های چشمی مشتق از سلول های بنیادی قرار گرفت. در ماه های قبل از این که واتر مورد جراحی قرار گیرد، بینایی وی روز به روز ضعیف تر گردید و بینایی چشم راستش را به طور کامل از دست داد. اما بعد از جراحی و ایمپلنت کردن تکه ها یا پچ های ساخته شده از سلول های اکولار مشتق از سلول های بنیادی، بینایی وی بهبود یافته و قادر به خواندن روزنامه و کمک کردن در باغبانی به همسرش بود.

همان طور که گفته شد طی این درمان، تکه ها یا پچ های مهندسی شده از سلول های اپی تلیوم رنگ دانه دار مشتق از سلول های بنیادی به صورت بی خطر و موثر برای درمان واتر استفاده شد.

این مطالعه یکی از مثال های پیشرفت در طب بازساختی است و راه را برای درمان بیماران مبتلا به تخریب ماکولای مربوط به سن باز می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه