تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 فروردین 1397
کوچک ترین عروق خونی مغز، شروع کننده تکوین نورون های حرکتی نخاعی هستند

  کوچک ترین عروق خونی مغز، شروع کننده تکوین نورون های حرکتی نخاعی هستند

مطالعه ای جدید نشان داده است که کوچک ترین عروق خونی مغز می توانند منجر به فعال سازی ژن هایی شوند که شروع کننده تکوین نورون های حرکتی نخاعی طی تکوین عصبی اولیه هستند. این یافته می تواند اطلاعات جدیدی را در مورد نحوه تکوین بیماری اسکلروزیس جانبی آمیوتروفیک(ALS) و سایر اختلالات تکوینی ارائه دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید محققین در سدراس-سینای توانسته اند با موفقیت بافت های زنده عروق خونی و نورون های حرکتی نخاعی را در بیرون بدن تولید کرده و برهمکنش آن ها با یکدیگر را نشان دهند. تاکنون، محققین تصور می کردند که عروق خونی تنها در انتقال مواد غذایی و اکسیژن و برداشتن مواد زاید نقش دارند اما این مطالعه نشان داده است که ورای نقش انتقالی، آن ها با نورون ها نیز ارتباط ژنتیکی برقرار می کنند.

زمانی که جنین انسان حدود چهار هفته سن دارد، عروق خونی یک ستون اولیه سلولی که در نهایت به طناب نخاعی تبدیل می شود را احاطه می کنند. به لطف ژن های تکوینی، برخی از این سلول ها به نورون های حرکتی نخاعی تبدیل می شوند. این مطالعه نشان داده است که کوچک ترین عروق خونی مغز یا همان مویرگ ها، قادر به فعال سازی این ژن ها بوده و نورون های حرکتی نخاعی را وادار به رشد و بالغ شدن می کنند.

برای رسیدن به این نتایج، محققین در سدراس-سینای نمونه پوستی بالغین را گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی بازبرنامه ریزی کرده و در نهایت آن ها را به نورون های حرکتی نخاعی و پوشش مویرگ های مغزی تمایز دادند. آن ها این سلول ها را درون کانال های یک سیستم موسوم به  تراشه های اندامی(organ chips) قرار دادند. این تراشه ها بوسیله مایع نخاعی تغذیه شده و سلول های مربوط به دو بافت مختلف زنده مانده و با یکدیگر برهمکنش می کنند. این تکنولوژی چیپ می تواند برای مقایسه برهمکنش های عروق خونی و نورونی در بیماران مبتلا به ALS و افراد سالم مورد استفاده قرار گیرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه