تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 فروردین 1397
سلول های کایمریک انسانی، یک پروتئین حیاتی را در دیستروفی عضلانی دوشن احیا می کنند

  سلول های کایمریک انسانی، یک پروتئین حیاتی را در دیستروفی عضلانی دوشن احیا می کنند

سلول های حاصل از ادغام سلول های عضلانی طبیعی انسانی با سلول عضلانی مشتق از بیماران مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن، بعد از ایمپلنت کردن به عضلات مدل موشی این بیماری، قادر به بهبود قابل توجه عملکرد عضلانی هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، این سلول ها، موسوم به سلول های کایمریک حاصل ترکیب سلول طبیعی اهدایی دارای نسخه دارای عملکرد ژن دیستروفین با سلول ها عضلانی مشتق از بیمار دیستروفی و دارای نسخه معیوب ژن هستند. محققین دانشگاه ایلینویز برای تولید این سلول های کایمریک از سلول های موشی استفاده کردند و مشاهده کردند که در این سلول های کایمریک، سطح دیستروفین تا 37 درصد افزایش یافت و عملکرد عضلانی بعد از ایمپلنت شدن به عضلات موش مبتلا به دیستروفی عضلانی دوشن به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافت. این سلول های کایمریک جدید، هم ویژگی های اهدا کننده و هم ویژگی های گیرنده را دارند و با محیط پیرامون شان رفتاری مشابه با سلول های طبیعی نشان می دهند. این سلول های کایمریک زنده مانده و برای بیش از 30 روز دیستروفین تولید می کنند. زمانی که این سلول های کایمریک به عضلات پای مدل موشی دیستروفی عضلانی دوشن ایمپلنت شدند، سطح دیستروفین تقریبا تا 20 درصد در فیبرهای عضلانی شان افزایش می یابد و تا 90 روز شرایط جانور را بهبود بخشیدند.

دیستروفی عضلانی دوشن یک اختلال ژنتیکی وابسته به X است که با تخریب و ضعف پیشرونده عضلات همراه است. این بیماری از هر 4000 پسر متولد شده، یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

این سلول درمانی، برخلاف سایر سلول درمانی های آلوژن تا 50 درصد متعلق به خود بیمار است و با مشکلات مربوط به رد پیوند همراه نیست.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه