تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 فروردین 1397
سلول های بنیادی ریوی مجاری هوایی را بعد از آسیب ترمیم می کنند

  سلول های بنیادی ریوی مجاری هوایی را بعد از آسیب ترمیم می کنند

مجاری هوایی، سیستمی از لوله های منشعب است که بینی و دهان را با ریه ها مرتبط می سازند و اجازه کشیدن هوا به داخل، گرفتن اکسیژن از هوا و بازدم کردن اضافی هوا و دی اکسید کربن به بیرون را می دهند. لایه ای از سلول های اپی تلیالی مجاری هوایی را از مواد مضر موجود در هوا محافظت می کند اما این لایه نیز در خطر تخریب قرار دارند و برای ترمیم شان به سلول های بنیادی ریوی موجود در بافت تکیه دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعاتی که روی موش ها انجام شده است، محققین دانشگاه آیوا جمعیت جدیدی از سلول های بنیادی را شناسایی کرده اند که به نظر می رسد در بازسازی مجاری هوایی بعد از آسیب شدید مهم باشند. این سلول ها که آن ها را سلول های میو اپی تلیالی غده ای(MECs) می نامند به طور قابل توجهی انعطاف پذیری دارند. پیش از این مشخص شده بود که آن ها می توانند درون محیط موضعی یا نیچ شان موسوم به غدد ساب موکوسی به سلول های جدید تبدیل شوند و این مطالعه جدید نشان داده است که آن ها مخزنی از سلول های بنیادی برای پوشش مجاری هوایی هستند و زمانی که سطح این مجاری هوایی دچار آسیب می شود، این سلول های میواپی تلیالی غده ای به سلول های جدید تبدیل می شوند. سلول های میواپی تلیالی غده ای می توانند خودنوزایی کرده و به انواع مختلف سلول های مجاری هوایی تبدیل شوند. از ان جایی که غدد ساب موکوسی در سراسر مجاری هوایی وجود دارد، این نیچ تخصصی سلول های میواپی تلیالی غده ای می تواند نقش مهمی را در بازسازی و بیماری های ریوی بازی  کند.

بررسی های بیشتر نشان داد که فاکتور رونویسی Lef-1 که پیش از این نقشش در تکوین غدد مشخص شده بود می تواند توانایی های سلول های میواپی تلیالی غده ای را برای مهاجرت، تکثیر و تمایز افزایش دهد. علاوه براین، بیش بیان Lef-1 در سلول های میواپی تلیالی غده ای منجر به فعال سازی پاسخ بازسازی کنندگی این سلول ها حتی در غیاب آسیب به مجاری هوایی شود. این مطالعه نشان می دهد که دستکاری پیام رسانی Lef-1 در سلول های میواپی تلیالی غده ای می تواند برای ایجاد رویکردهای مناسب در زمینه طب بازساختی و ترمیم بیماری های مجاری هوایی مانند آسم، بیماری انسداد ریوی مزمن و فیبروز کیستیک سودمند باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه