تاریخ انتشار: شنبه 01 اردیبهشت 1397
کشف مکانیسم حیاتی برای عملکردی نگه داشتن سلول های بنیادی خونی

سلول های بنیادی خونساز که سلول های بالغ خون را بوجود می آورند، برای این که عملکرد داشته باشند نیازمند مقادیر بسیار دقیقی از پروتئین ها هستند و هر گونه نقص در تولید این پروتئین ها می تواند منجر به ایجاد اختلالات یا بدخیمی های خونی شود.

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، محققین دانشگاه لوند سوئد مکانیسم کاملا جدیدی را شناسایی کرده اند که نشان می دهد که این پروتئین ها چگونه تولید می شوند و عملکرد سلول های بنیادی را هدایت می کند. به عقیده دکتر بلودی سرپرست این تیم تحقیقاتی سطح بالای سنتز پروتئین ها می تواند پاشنه آشیل برای حذف سلول های سرطان زای خونی باشد. بلودی و تیمی عملکرد جدید و مهمی را را برای سودویوریدین(pseudouridine) کشف کرده اند که یکی از شایع ترین مدیفیکاسیون های RNA در سلول های انسان محسوب می شوند.

RNA به عنوان یک مولکول ضروری که اطلاعات ژنتیکی را در انسان ها کد می کند معمولا به طور گسترده ای بوسیله آنزیم های خاص موجود در سلول های ما مدیفه می شود و به این ترتیب در بسیاری از فرایندهای تکوینی یا مکانیسم های بیماری زا نقش بازی می کند، هر چند این نقش در سلول های انسانی به خوبی شناخته نشده است.

درک عملکرد مدیفیکاسیون های RNA، زمینه تحقیقاتی هیجان آوری را ایجاد کرده است. در این راستا، بلودی و همکارانش کشف کلیدی داشته اند و نشان داده اند که سلول های بنیادی فاقد آنزیم مسئول مدیفیکاسیون سودویوریدین RNA، موسوم به PUS7، مقادی غیر طبیعی از پروتئین را تولید می کند که این بار اضافی پروتئینی منجر به یک عدم تعادل در رشد سلول های بنیادی و بلوک شدن تمایز این سلول های بنیادی به سلول های خونی می شود. آن ها کشف کردند که آنزیم PUS7 قادر به وارد کردن مدیفیکاسیون سودویوریدین به مولکول های RNA غیر کد کننده پیش از این ناشناخته ای است که آن ها را miniTOGs یا mTOGها می نامند. حضور سودویوریدین mTOGها را فعال می کند تا قویا ماشین سنتز پروتئین سلول های بنیادی را سرکوب کنند. این تضمین می کند که مقادیر صحیح پروتئین در سلول  ساخته شود.

این مطالعه نشان می دهد که این مکانیسم کنترلی که بوسیله PUS7 و سودویوریدین تنظیم می شود برای تنظیم کردن مقادیر پروتئین مورد نیاز برای سلول های بنیادی و تبدیل آن ها به سلول های خونی حیاتی است.