تاریخ انتشار: شنبه 01 اردیبهشت 1397
ارتباط بین پروتئوستاز افزایش یافته و نامیرایی سلول های بنیادی

  ارتباط بین پروتئوستاز افزایش یافته و نامیرایی سلول های بنیادی

تصور می شود که سلول های بنیادی در محیط کشت به میزان بسیار زیادی نامیرا هستند و این امر آن ها را برای پژوهش ها در زمینه پیری مورد توجه قرار داده است. این نامیرایی بوسیله پروتئوستاز افزایش یافته تنظیم می شود که کیفیت پروتئین ها را کنترل می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین دانشگاه Cologne ارتباط بین پروتئوستاز افزایش یافته و نامیرایی سلول های بنیادی جنینی انسان را شناسایی کرده اند.

سلول های بنیادی جنینی را سلول های نامیرا می نامند زیرا‌ آن ها پیر نمی شوند و به صورت نامحدود تکثیر می شود و قادرند به هر بافتی در موجود تبدیل شوند. به همین دلیل، پروتئین های آسیب دیده نیز در آن ها تجمع پیدا نمی کند. به همین دلیل آن ها شدیدا مورد توجه پژوهش هایی هستند که در زمینه پیری صورت می گیرد. یکی از مکانیسم های دخیل در نامیرایی "سیستم بازیافت زباله" آن ها موسوم پروتئازوم است که بخشی کلیدی از شبکه پروتئوستاز است. یکی از وابسته های کلیدی سیستم پروتئازوم، لیگازهای E3 یوبی کوئیتین است. این آنزیم ها پروتئین ها را برای تخریب نشان دار می کنند و موجب می شوند که سلول های وضعیت سلامتی شان را حفظ کنند.

این محققین بیش از 600 پروتئین را به صورت سیستماتیک مورد غربالگری قرار دادند و در نهایت به 30  پروتئین E3 لیگاز رسیدند. بعد از شناسایی این لیگازها، سطح لیگازهای E3 با استفاده از تکنولوژی CRISPR و هم چنین استفاده از RNAهای مداخله گر(iRNA) خاموش شد اما با کمال تعجب مشاهده شد که سلول های بنیادی عملکردی طبیعی دارند. اما کاهش فعالیت پروتئولیتیک بسیاری از مشخصه های درونی سلول های بنیادی جنینی را تحت تاثیر قرار داد و ارتباط بین نامیرایی و تخریب پروتئینی افزایش یافته را نشان داد. در گام بعد محققین اثر پروتئازها را روی فرایند پیری و برهمکنش آن ها با سایر اجازی سیستم پروتئوستاز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از طرف دیگر از آن جایی که بسیاری از اختلالات مخرب عصبی مانند آلزایمر ناشی از تجمع پروتئین های آسیب دیده هستند، درک بهتر فرایند عملکرد سلول های بنیادی و پروتئوستاز می تواند به درمان این بیماری ها نیز کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه