تاریخ انتشار: یکشنبه 26 فروردین 1397
هدف قرار دادن تلومرها برای غلبه بر مقاومت درمانی در ملانومای پیشرفته

  هدف قرار دادن تلومرها برای غلبه بر مقاومت درمانی در ملانومای پیشرفته

مطالعه ای در انستیتو ویستار در دانشگاه تگزاس، کارایی هدف قرار دادن تلومرازهای به صورت نابجا فعال برای درمان ملانومای مقاوم به درمان را نشان داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، استفاده از درمان های هدفمند و ایمنی درمانی ها، انقلابی در درمان بیماران مبتلا به سرطان های مختلف از جمله ملانوما ایجاد کرده است. با این حال، اثرات درمانی طولانی مدت این رویکردهای جدید به دلیل مقاومت درمانی این سرطان با مشکلاتی مواجه است و نیازمند تکوین مکانیسم های مختلف برای درمان این سرطان است.

یکی از مشخصه های انواع مختلف سرطان ها، تنظیم نابجای فعالیت تلومرازها به دلیل موتاسیون در عنصر تنظیمی ژن تلومرازها است که منجر به تولید افزایش یافته پروتئین می شود. تلومراز، آنزیمی است که مسئول حفاظت از یکپارچگی انتهاب کروموزوم ها طی همانند سازی می شود. در حالی که در بسیاری از سلول های بالغ طبیعی این آنزیم فعال نیست و تکثیر صورت نمی گیرد، فعال شدن مجدد این آنزیم در سلول های سرطانی به آن ها اجازه تقسیم دائم و نامیرا شدن را می دهد.

این مطالعه شواهد پیش درمانگاهی را ارائه کرده است که هدف قرار دادن فعالیت نابجای تلومراز می تواند استراتژی مناسبی برای درمان ملانومای مقاوم به درمان باشد. دکتر هیرلن و همکارانش در انستیتو ویستار از یک بستر تلومرازی مدیفه شده به نام 6-thio-dG استفاده کردند که با القای عملکرد نامناسب تلومر، فعالیت تلومراز را مختل می کند. آن ها نشان دادند که 6-thio-dG، مرگ سلولی را در سلول های ملانومایی ناقل موتاسیون در ژن BRAF القا می کند، بدون این که اثری روی سلول های پوستی طبیعی بگذارد. تست این بستر در موش های پیوند شده با چندین رده سلول ملانومایی جهش یافته برای BRAF نیز رشد این سلول ها را مختل کرد. به عقیده این محققین، تیمار با 6-thio-dG با هدف قرار دادن فعالیت تلومرازی، تکثیر و رشد سلول های ملانومایی مقاوم به درمان را متوقف می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه