تاریخ انتشار: دوشنبه 03 اردیبهشت 1397
ژن های گیرنده جدید، سلول های T را به دشمنان بالقوه سرطان کبد تبدیل می کند

  ژن های گیرنده جدید، سلول های T را به دشمنان بالقوه سرطان کبد تبدیل می کند

ژن هایی که سلول های T را برای مبارزه با سرطان کبد در موش قوی می سازند می توانند روزی به مقابله با این سرطان کشنده در انسان نیز کمک کننده باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققین در مرکز سرطان جورجیا موش های به صورت ژنتیکی دستکاری شده برای پاسخ دهی به آنتی ژن های انسانی را در معرض یک آنتی ژن شایع در سرطان کبدی انسان قرار دادند. این آنتی ژن توجه سیستم ایمنی را به خود جلب کرده و در نتیجه برخی از سلول های T‌ موشی قادر خواهند بود که سرطان کبد را در این جانور هدف قرار دهند.

این محققین ژن های مربوط به موثرترین گیرنده های آنتی ژن سرطان کبدی روی این سلول های T موشی را گرفته و آن ها را روی سلول های T انسانی قرار دادند که نتیجه این امر ایجاد سلول های T انسانی مهندسی شده بود که قادر به ریشه کن کردن سرطان بود و هیچ گونه آسیبی به سلول های کبدی سالم وارد نمی کرد. این سلول های T بسیار مستعد  بوده و می توانند سرطان کبدی انسانی را هم در ظروف آزمایشگاهی و هم در مدل موشی بکشند. تیمار با این سلول های T منجر به تحلیل رفتن تومورهای کبدی حدود 20 روز بعد و حذف کامل آن ها حدود 41 روز بعد شد.

به گفته محققین این مطالعه، با داشتن ژن های گیرنده سلول های T، می تواند برای کمک به بیماران انسانی، این ژن ها را به صورت انسانی(humanize) در آورد. در این مطالعه، موش های مرود مطالعه برای بیان آنتی ژن لوکوسیت انسانی(HLA) مهندسی شدند که به تنظیم سیستم ایمنی انسانی کمک خواهد کرد و در این جا منجر به تولید سلول های T قوی علیه سرطان انسانی می شود. در ادامه محققین موش ها را با استفاده از آنتی ژن آلفا-فیتوپروتئین که در حدود 70 تا 80 درصد سرطان های کبدی انسانی بیان می شود، ایمنی زایی کردند. سلول های T قادر به شناسایی این آنتی ژن بوده و می توانند به خوبی سلول های بیان کننده این آنتی ژن را حذف کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه