تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1397
استفاده از پزشکی دقیق برای درمان آرتریت روماتوئید

  استفاده از پزشکی دقیق برای درمان آرتریت روماتوئید

محققین برای اولین بار با استفاده از پروفایل کردن ژنتیک بافت مفصلی که می تواند نشان دهد چه داروهایی برای چه بیمارانی مناسب است، گام مهمی را به سمت استفاده از پزشکی دقیق برای آرتریت روماتوئید برداشته اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در آینده ای نزدیک بیماران زمان زیادی را برای استفاده از درمان های غیر موثر هدر نخواهند داد و بعد از ماه ها درمان نا امید نخواهند شد.

در حال حاضر درمان های موجود برای آرتریت روماتوئید در مرحله آزمون و خطا قرار دارند و داروهای بیولوژیک بسیار مختلفی برای درمان این عارضه شایع تست شده اند و شواهدی دال بر موافق یا مخالف بودن اثر داروها روی یکدیگر وجود ندارد. به عقیده دکتر پرلمن در دانشگاه فینبرگ، سالانه  2.5 میلیارد دلار به علت غیر موثر بودن درمان ها هدر می رود و معمولا بیماران ناچارند دوره ای 12 هفته ای را برای درمان پشت سر بگذارند و در صورتی که درمان برای آن ها موثر نباشد، بار روانی را به آن ها تحمیل خواهد کرد.

در این مطالعه محققین برای اولین بار از درمان هدایت شونده بوسیله اولتراسوند برای گرفتن بیوپسی بافتی از مفصل آسیب دیده استفاده کردند. در گذشته از نمونه های خونی برای تعیین موثر بودند درمان یا پیشرفت بیماری استفاده می شد. با استفاده از این روش، محققین نمونه های بافتی مربوط به 41 بیمار مبتلا به آرتریت روماتوئید را آنالیز کردند و جمعیت های مختلفی از سلول های ایمنی را از آن ها جداسازی کردند. فوکوس ویژه آن ها روی ماکروفاژها بود که در آرتریت روماتوئید بیش از حد فعال بوده و نقش پاکسازی را برعهده دارند. این سلول ها، پروتئین های سمی و التهابی را تولید می کنند که مفاصل را تخریب می کنند. درمان زیستی مولکول های پروتئینی ترشح شده بوسیله ماکروفاژها را بر خواهد داشت. در این مطالعه پرلمن و همکارانش بیماران را بر مبنای ژن های بیان شونده بوسیله ماکروفاژهایشان دسته بندی کردند. آن ها دو گروه از بیماران را شناسایی کردند که ابعاد مشابهی از پروفایل ژنتیکی را نشان می دادند. در ادامه محققین شناسایی کردند که کدام یک از جمعیت های بیماران دارای مفاصلی هستند که قادر به بهتر شدن هستند و چه درمان های زیستی باید دریافت کنند. هم چنین توالی ژنی برای آن ها شناسایی شد که با مراحل اولیه بیماری آرتریت روماتوئید در بیماران همراه بود. هدف بعدی این مطالعه این خواهد بود که چه بیمارانی بهترین پاسخ را به داروهای خاص خواهند داشت( بر مبنای مشخصه ژنتیکی شان).

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه