تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1397
مدار ژنتیکی سنتتیک برای کمک به ژن درمانی

  مدار ژنتیکی سنتتیک برای کمک به ژن درمانی

محققین دانشگاه تگزاس در دالاس مدارهای ژنتیکی را از مواد سلولی زنده تولید کرده اند تا بتوانند به کمک آن درک بهتری از نحوه عملکرد پروتئین ها بدست آورند. آن ها امیدوارند که این یافته آن ها اثر بزرگی روی زیست شناسی سنتتیک و ژن درمانی داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، هر سلول زنده حاوی مجموعه ای از ژن ها است که به عنوان طرح اولیه برای همه فعالیت های زیستی درون سلول عمل می کنند. در بحث ژنتیک، بیان مولکول های RNAی غیر کد کننده کوچک موسوم به میکروRNAها نقش مهمی در تنظیم بیان ژن ها و تولید پروتئین ها دارد. این میکروRNAها نقش مهمی در تکوین سلول و هموستازی بازی می کنند. در صورتی که این میکروRNAها از کنترل خارج شوند می توانند منجر به پیشرفت بیماری هایی از جمله سرطان شوند.

کوآرتون و بلریس در دانشگاه تگزاس، با دوختن قطعات ژنتیکی مشتق از موجودات زنده مختلف از جمله انسان ها، ویروس ها و ژله ماهی ها، یک سیستم سفارشی مبتنی بر میکروRNA را مهندسی کرده اند. هدف آن ها قرار دادن این سیستم درون سلول های انسانی و استفاده از خروجی آن برای آنالیز رفتار میکروRNAها است. در واقع این محققین مدارهای ژنتیکی را تولید کرده اند که در سلول های منفرد عملکرده و قادر است با جزئیات نشان دهد که چگونه سرکوب میکروRNAها در فرایندهای بیولوژیک مختلف تغییر می کند. آن ها امیدوارند که این تحقیق آن ها روی طراحی آینده مدارهای ژنتیکی که در پزشکی شخصی و ژن درمانی استفاده می شوند، تاثیر گذار باشد. ژن درمانی شامل پیوند ژن های دارای عملکرد طبیعی به سلول ها برای جایگزین کردن نسخه ژنی معیوب است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه