تاریخ انتشار: جمعه 07 اردیبهشت 1397
شناسایی پروتئین مسئول سوخت رسانی سرطان سینه سه گانه منفی

  شناسایی پروتئین مسئول سوخت رسانی سرطان سینه سه گانه منفی

سرطان سینه سه گانه منفی نرخ بقای ضعیفی دارند و در مطالعه ای جدید محققین مسیر سلول های بنیادی را کشف کرده اند که ممکن است موجب پیشرفت این بیماری شود و می تواند هدفی نیز برای درمان این بیماری باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، طی چند ماه گذشته مطالعات زیادی در زمینه با سرطان سینه و چگونگی مقابله با آن منتشر شده است. برای مثال یکی از مطالعات نشان داده است که یک تزریق ساده از مقادیر اندک دو فاکتور می تواند سرطان سینه را در مدل های موشی حذف کند. مطالعه ای دیگر نشان می دهد که گرسنه نگه داشتن سلول های سرطانی با ویتامین B2 می تواند مانع از پراکنش این سلول ها شود.

محققین می دانند که هورمون درمانی مانع از اتصال سلول های سرطان سینه به هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون می شود که عاملی برای پیشرفت سرطان هستند. اما در مورد سرطان سینه سه گانه منفی مشکلی که وجود دارد این است که سلول های این سرطان فاقد گیرنده برای متصل شدن استروژن و پروژسترون هستند و در نتیجه هورمون درمانی برای آن ها موثر نیست.

در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه کلیولند مدعی شده اند که مسیر بقای جدیدی را در سلول های بنیادی شناسایی کرده اند که موجب پیشرفت سرطان سینه سه گانه منفی بسیار تهاجمی می شود و  می تواند هدفی برای مقابله با این سرطان کشنده باشد.

آن ها پروتئینی موسیوم به کانکسین 26(Cx26) را مورد مطالعه قرار داده اند که با این که تصور می شد در سرکوب تومورها نقش دارد، نقش آن در حمایت پیشرفت تومورها با حمایت از ارتباطات سلول-سلول نیز مورد توجه قرار گرفته است. مقایسه با سینه سالم با بافت سرطان سینه سه گانه منفی نشان داد که Cx26، یکی از پروتئین هایی است که در بافت سرطانی در مقایسه با بافت طبیعی به وفور بیان می شود. سطح بالای Cx26 در سلول های بنیادی سرطانی در مقایسه با سلول های بنیادی غیر سرطانی نیز قابل توجه بود. نکته موجود در مورد این پروتئین بیان آن در درون سلول(نه روی سلول) و ارتباط آن با دو پروتئین دیگر است که به طور مستقل رشد و حفاظت توموری را افزایش می دهند.

هر چند برای رسیدن به قطعیت نیاز به مطالعات بیشتری است اما این کشف نشان می دهد که مهار Cx26 و مسیر مربوط به آن می تواند استراتژی جدید و امیدوار کننده ای برای متوقف کردن یا مهار خودنوزایی و پراکنش سلول های بنیادی سرطان سینه سه گانه منفی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه