تاریخ انتشار: شنبه 08 اردیبهشت 1397
اطلاعاتی جدید در مورد سلول های بنیادی و نیچ آن ها

  اطلاعاتی جدید در مورد سلول های بنیادی و نیچ آن ها

سلول های بنیادی توانایی تبدیل شدن یا تمایز به بسیاری از انواع مختلف سلول های بدن را دارند. آن ها می توانند به عنوان یک سیستم ترمیمی برای جایگزینی سلول های پیر و آسیب دیده نیز عمل کنند. با توانایی های بازسازی کنندگی، این سلول های بنیادی پتانسیل بالایی برای درمان بیماری های مختلف دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در دانشکده پزشکی Duke-NUS دریافته اند که مجاور سلول های بنیادی آن ها را درون سیستم گوارشی زنده نگه می دارد. سلول های بنیادی در بافت بالغ ما درون جایگاه های خاصی موسوم به نیچ سلول های بنیادی زندگی می کنند. این نیچ ها یک مکان اختصاصی و ایده آل را برای سلول های بنیادی ایجاد می کنند. سلول های بنیادی در نیچ ها به صورت تمایز نیافته هستند که بدین معنی است که آن ها به سلول های بالغ تبدیل نشده اند. این نیچ نحوه مشارکت سلول های بنیادی در تولید، حفظ و ترمیم بافت را تنظیم می کنند. این نیچ مانع از تمام شدن کلی سلول های بنیادی می شوند و از طرف دیگر مانع از تولید بیش از حد این سلول های بنیادی نیز می شوند. درک نیچ سلول های بنیادی می تواند در زمینه سلول درمانی از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

درک نقش نیچ نیازمند شناسایی انواع سلول های کلیدی است که فرایندهای بیشماری را درون نیچ تنظیم می کنند. در نیچ سلول های بنیادی روده ای، تنظیم کننده های کلیدی هورمون هایی موسوم به R- اسپوندین ها و Wntها هستند که به فراوانی با یکدیگر بیان می شوند. با این حال، هنوز مشخص نیست که کدام نوع از سلول های نیچ R- اسپوندین ها و Wntها را می سازد.

دکتر گرسیوس و همکارانش در Duke-NUS به مطالعه منبع و نقش عملکرد Wntها و RSPO3 پرداختند که یکی از فراوان ترین R-اسپوندین ها در روده کوچک موش است. با استفاده از مدل موشی، محققین نوع خاصی از سلول ها موسوم به میوفیبروبلاست های زیر اپی تلیالی را به عنوان منبعی برای Wntها و RSPO3 شناسایی کردند. اگر سلول های این نیچ Wntها را نسازند، موش قادر نیست روده بالغ را بسازد و اگر موش نتواند RSPO3 را بسازد قادر به ترمیم روده بعد از آسیب نخواهد بود. این مطالعه نقش برهمکنش دقیق بین سلول های بنیادی اپی تلیالی و نیچ تنظیم کننده آن ها را نشان داده است و دیدگاه های جدیدی را در مورد ساختار نیچ در زمان سلامتی و بعد از آسیب ارائه کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه