تاریخ انتشار: دوشنبه 10 اردیبهشت 1397
هر تومور روده ای و هر سلول سرطان روده ای، مشخصه های ژنتیکی منحصربفردش را دارد

  هر تومور روده ای و هر سلول سرطان روده ای، مشخصه های ژنتیکی منحصربفردش را دارد

پژوهشی جدید در مورد سرطان روده نشان داده است که هر تومور و هر سلول درون تومور از نظر ژنتیکی منحصربفرد است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه که در نوع خود اولین محسوب می شود، محققین انستیتوهای Wellcome Sanger  بریتانیا و Hubrecht هلند از آخرین تکنولوژی های تک سلولی و ارگانوئیدی برای درک فرایندهای موتاسیونی در بیماران استفاده کردند. این مطالعه به درک فرایندهای موتاسیونی کمک خواهد کرد و می تواند برای هدف قرار دادن فرایندهای خاص سرطان برای درمان یا مهار سرطان استفاده شود.

این محققین روی بافت های مشتق از بیماران مبتلا به کولورکتال کار کردند و سلول های بنیادی روده ای طبیعی و هم چنین سلول های روده ای را از چهار ناحیه از تومورها جداسازی کردند. در ادامه این سلول ها به صورت ارگانوئیدها یا مینی روده های سه بعدی کشت شدند.

سرطان کولورکتال، سومین دلیل مرگ های سرطانی در سراسر دنیا است و سالانه بیش از 41 هزار نفر در بریتانیا به این سرطان مبتلا می شوند. مطالعات نشان داده است که تومورهای کولورکتال حاوی ساب کلون هایی هستند که به صورت متفاوتی به درمان پاسخ می دهند، با این حال تاکنون امکان مطالعه تک سلول های مشتق از تومورها و بافت های طبیعی برای بدست آوردن تصویری صحیح از تومور نبوده است. دکتر نوبو ساساکی سلول های منفردی را از تومورها رشد داده و به صورت ارگانوئید در آوردند. این امر اجازه مطالعه هر سلول به تنهایی را می دهد.

آنالیزها نشان داد که سلول های توموری در مقایسه با سلول های طبیعی تومورهای بسیاری دارند که نه تنها در هر سرطان روده ای که مطالعه کردند متفاوت بود بلکه در سطح تک سلول های مربوط به هر تومور نیز متفاوت بود. در این سلول های توموری، فرایندهای جهش زایی اتفاق می افتد که در سلول های طبیعی وجود ندارد و منجر به افزایش در نرخ موتاسیون تومورها در مقایسه با سلول های طبیعی می شود. این خود عامل اصلی تنوع ژنتیکی درون تومورها است. همان طور که گفته شد پیش از این مشخص شده بود که سرطان ها حاوی ساب کلون های متفاوتی هستند اما این اولین بار است که نشان می دهد هر سلول درون تومورها نیز با سلول های دیگر متفاوت است. این مطالعه اطلاعات پایه ای را در مورد نحوه بروز سرطان ها ارائه می دهد و با مطالعه الگوهای موتاسیون ها درون سلول های سالم و توموری می توان نحوه رخ دادن فرایندهای جهش زا را شناسایی کرده و از آن ها به عنوان هدفی برای ایجاد درمان های جدید استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه