تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 11 اردیبهشت 1397
چرا گاهی سلول های بنیادی به یک اندازه در سلول درمانی موثر هستند

  چرا گاهی سلول های بنیادی به یک اندازه در سلول درمانی موثر هستند

سلول های بنیادی به دلیل توانایی شان در تولید انواع بافت های مختلف، در طب بازساختی بسیار موثر نشان داده اند اما بدلیل این که بهترین گزینه در این زمینه سلول های بنیادی جنینی است و این سلول های بنیادی با چالش های اخلاقی همراه است، استفاده از سلول های بنیادی با محدودیت هایی مواجه است. یک راه برای مقابله با محدودیت ها بازبرنامه ریزی سلول های سوماتیک و تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، با وجود گذشتن بیش از یک دهه از تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) می گذرد اما بازگردان و بازبرنامه ریزی سلول های سوماتیک به وضعیت پرتوان، تضمین کننده این که این سلول ها به راحتی می توانند به یک سلول بالغ تبدیل شوند، نیست. به عقیده دکتر جنیفر فیلیپ و دکتر جاناتان بیگان در دانشکده مهندسی و علوم کاربردی فرایند بازبرنامه ریزی همیشه به صورت کامل صورت نمی گیرد که به دلیل تاخوردگی های خاص ژنوم در هسته است.

با بکارگیری تکنیک های آزمایشگاهی و محاسباتی که بوسیله فیلیپ و همکارانش ایجاد شده است، می توان این الگوهای تاخوردگی را در سلول های iPS شناسایی کرد. آن ها توانسته اند با استفاده از این روش مشابهت ها و تفاوت های بین سلول های بنیادی جنینی معمول، سلول های iPS و سلول های بالغ را شناسایی کرد. داده ها نشان می دهد که سلول های بنیادی جنینی معمولی و سلول های بنیادی عصبی بالغ مشتق از مغز الگوهای تاخوردگی جنینی بسیار متفاوتی را نشان می دهند. اما جالب این که ژنوم سلول های iPS به عنوان سلول هایی پرتوان لزوما تاخوردگی هایی شبیه سلول های بنیادی جنینی ندارند و رگه هایی از تاخوردگی ها و سازمان بندی های سلول بالغ منشا را نشان می دهند. به نظر می رسد که همین تفاوت ها است که منجر به تفاوت های تمایزی بین این سلول های بنیادی می شود و می تواند کاربرد تحقیقاتی و درمانی آن ها را تحت الشعاع قرار دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه