تاریخ انتشار: شنبه 15 اردیبهشت 1397
رویکرد محاسباتی جدید برای کمک به شناسایی دقیق تر موتاسیون های سلول های توموری

  رویکرد محاسباتی جدید برای کمک به شناسایی دقیق تر موتاسیون های سلول های توموری

محققین مرکز ژنوم نیویورک(NYGC) روش محاسباتی جدیدی را طراحی کرده اند که به آن ها اجازه شناسایی موتاسیون های ژنی نادر در سلول های سرطانی با دقت و حساسیت بیشتر از روش های فعلی را می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این تکنیک جدید که Lancet نام دارد موجب پیشرفت زیادی در شناسایی موتاسیون های سلول های توموری می شود. با استفاده از قابلیت منحصربفرد در آنالیز کل ژنوم سلول های توموری و سلول های طبیعی مربوط به همان بافت، تکنولوژی Lancet ابزار مفیدی را در اختیار محققین قرار می دهد که منجر به انجام دقیق تر فرایند شناسایی واریته های سوماتیک کل ژنوم می شود.

تشخیص دقیق و قابل اتکای واریته های سوماتیک، در پژوهش های سرطان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و استفاده از آن ها در تست های بالینی روز به روز در حال افزایش است، این در حالی است که شناسایی موتاسیون های سوماتیک می تواند اساس پزشکی فردی باشد.

برای شناسایی موتاسیون های ژنی در سلول های سرطانی، محققین ژنوم سلول های توموری و سلول های طبیعی را توالی یابی می کنند. روش های محاسباتی فعلی شامل مقایسه نمونه های توموری و طبیعی با یک رفرنس ژنومی و جست و جو برای تفاوت های منحصر به تومور است. اما روش محاسباتی Lancet از یک رویکرد موسوم به micro-assembly برای بازسازی توالی های کامل مناطق کوچک ژنوم استفاده می کند و به وجود یک رفرنس متکی نیست. از آن جایی که این رویکرد به وجود رفرنس برای شناسایی واریته ها متکی نیست، در مناطق ژنومی که مقایسه بر مبنایی رفرنس با چالش های تکنیکی مواجه است نیز کاربردی است. تکنیک Lancet، نمونه DNAی مربوط به تومور و سلول های طبیعی را آنالیز کرده و حساسیت بالاتری را برای شناسایی واریته های نادر منحصر به تومور ایجاد می کند و این در حالی است که دقت بالایی نیز در مورد واریته های توموری در حال تمایز در بافت های سالم بیمار دارد. با توجه به آن چه گفته شد به نظر می رسد که استفاده از Lancet با ترکیب داده های توالی یابی مربوط به سلول های توموری و طبیعی راه قوی تری را برای شناسایی موتاسیون ها ارائه می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه