تاریخ انتشار: یکشنبه 16 اردیبهشت 1397
شفاف سازی هویت سلول های بنیادی مغزی

  شفاف سازی هویت سلول های بنیادی مغزی

سیستم عصبی انسان، ساختار پیچیده ای است که سیگنال های الکتریکی را از مغز به سایر نقاط بدن می فرستند و ما را قادر به حرکت و فکر کردن می سازد. متاسفانه، زمانی که سلول های مغزی به دلیل تروما یا بیماری آسیب می بینند، به خودی خود قادر به بازسازی نیستند و این می تواند منجر به یک ناتوانی دائمی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، درون مغز انسان، تعداد اندکی از سلول های بنیادی وجود دارد که تا زمان بلوغ نیز موجود هستند و یک منبع احتمالی را برای ایجاد سلول های جدید و ترمیم مغز آسیب دیده ارائه می دهند.

محققین دانشگاه کالگری کانادا اطلاعات جدیدی را در مورد هویت سلول های مغزی که عملکرد سلول های بنیادی عصبی را نشان می دهند، پیدا کرده اند. نوعی از این سلول ها موسوم به سلول های بنیادی عصبی آستروسیتی می توانند خودنوزایی کرده و بویژه بعد از آسیب مغزی، نورون های جدید را تولید کنند. نوع دیگری از این سلول ها، سلول های اپاندیمال هستند که یک پوشش حمایتی را بین مغز و مایع مغزی ایجاد می کنند.

مهم تر این که، سلول های اپاندیمال که بطن های مغزی را می پوشانند، درست بلافاصله بعد از سلول های بنیادی عصبی قرار می گیرند که این نشان می دهد آن ها یکی از تنظیم کننده های مهم عملکرد سلول های بنیادی عصبی هستند. اما مطالعات زیادی نیز پیشنهاد کرده اند که سلول های اپاندیمال، در نهایت می توانند بعد از فعال شدن به دلیل آسیب مغزی به خود سلول های بنیادی عصبی تبدیل شوند. اما این مطالعه جدید در کالگری، شواهدی را ارائه می کند که این امر تنها در مورد آسیب های مغزی نیست و این سلول ها می توانند در عملکرد مغز نیز نقش داشته باشند. در این مطالعه محققین فرایندی را ایجاد کرده اند که به آن ها اجازه نشان دار کردن سلول های اپاندیمال درون مغز بالغ را می دهد و همین می تواند موجب افتراق آن ها از سلول های بنیادی آستروسیتی باشد. این مطالعه نه تنها هویت سلول های بنیادی عصبی بالغ را شفاف می سازد، بلکه مدل جدیدی را نیز برای مطالعه عملکرد سلول های اپاندیمال و نقش آن ها در حفظ عملکرد مغزی ارائه می کند. انتظار می رود که این مدل جدید بتواند ابزار مهمی برای درک اثر عملکرد نامناسب سلول های اپاندیمال طی تکوین مغز و شروع بیماری های مخرب عصبی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه