تاریخ انتشار: دوشنبه 17 اردیبهشت 1397
روزه داری و گرسنه ماندن ظرفیت بازسازی کنندگی سلول های بنیادی را افزایش می دهد

  روزه داری و گرسنه ماندن ظرفیت بازسازی کنندگی سلول های بنیادی را افزایش می دهد

با پیر شدن افراد، سلول های بنیادی روده ای آن ها شروع به از دست دادن توانایی بازسازی شان می کنند. این سلول های بنیادی منبعی برای سلول های روده ای جدید محسوب می شوند و از دست رفتن آن ها به معنی مشکل شدن ریکاوری مجرای گوارشی بعد از عفونت ها یا سایر مشکلاتی است که روده را تحت تاثیر قرار می دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مطالعه ای جدید بوسیله زیست شناسان MIT حاکی از آن است که از دست رفتن سلول های بنیادی به دلیل افزایش سن می تواند بوسیله 24 ساعت گرسنگی کشیدن معکوس شود. این مطالعه نشان داده است که روزه داری یا گرسنه ماندن می تواند توانایی سلول های بنیادی برای بازسازی را در موش های جوان و پیر به طور قابل توجهی بهبود ببخشد.

در موش های گرسنه، سلول ها به جای گلوکز، شروع به تجزیه اسیدهای چرب می کنند و این تغییر سلول های بنیادی را برای بازسازی بیشتر تحریک می کند. محققین دریافته اند که می توان این قابلیت بازسازی کنندگی را با استفاده از مولکول هایی که بتوانند چنین سوئیچ متابولیکی را فعال سازند، افزایش داد. چنین مداخلاتی می تواند به افراد پیر کمک کند که به عفونت های التهابی غلبه کنند و یا این که به بیماران سرطانی کمک می کند که شیمی درمانی را به نحو بهتری تحمل کنند.

همان طور که گفته شد این مطالعه شواهدی را ارائه کرده است که نشان می دهد گرسنه ماندن یک سوئیچ متابولیکی را در سلول های بنیادی روده ای القا می کند و موجب می شود که آن های به جای استفاده از کربوهیدرات از سوزاندن چربی استفاده کنند. مطالعات مولکولی بیشتر نشان داد که این تغییر متابولیسم با فعال سازی فاکتورهای رونویسی موسوم به PPARها صورت می گیرد که بسیاری از ژن های دخیل در متابولیسم اسیدهای چرب را روشن می کنند. به عقیده محققین خاموش کردن این مسیر موجب می شود که گرسنه ماندن و روزه داری اثری روی بازسازی نداشته باشند. به نظر می رسد که طراحی داروهایی که بتوانند این مسیر را تحریک کنند می تواند بدون گرسنه ماندن فرد شرایط را برای بازسازی سیستم گوارشی مساعد کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه