تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 اردیبهشت 1397
وضعیت متابولیکی سلول های بنیادی سرطان مغز با سلول های سرطانی که آن ها تولید می کنند تفاوت چشمگیری دارد

  وضعیت متابولیکی سلول های بنیادی سرطان مغز با سلول های سرطانی که آن ها تولید می کنند تفاوت چشمگیری دارد

وضعیت متابولیکی سلول های بنیادی گلیومای که به گلیوبلاستوماهای کشنده تبدیل می شوند، به طور قابل توجهی با سلول های سرطانی مغزی حاصل از این سلول های بنیادی متفاوت است و این امر به مقاومت درمانی آن ها و عود مجدد سرطان کمک می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه UCLA برای اولین بار دریافته اند که سلول های بنیادی گلیومایی می توانند وضعیت متابولیکی شان که به صورت گلیکولیز و استفاده از گلوکز است به فسفوریلاسیون اکسیداتیو و مصرف اکسیژن تغییر دهند. این توانایی سلول های بنیادی گلیومایی برای تغییر وضعیت متابولیکی به آن ها اجازه بقا داده و موجب می شود که آن ها از درمان های موجود در امان بمانند.

سلول های سرطانی مقادیر زیادی گلوکز مصرف می کنند و این امر موجب تقویت رشد و پراکنش آن ها می شود  و به افتراق آن ها از سلول های طبیعی در اسکن های PET کمک می کند. اما سلول های بنیادی گلیومایی گلوکز کمتری مصرف می کنند و به همین دلیل شناسایی آن ها بوسیله PET بسیار مشکل است. هدف قرار دادن مسیرهای متابولیکی می تواند استراتژی درمانی موثری برای سرطان ها باشد و بسیاری از داروهایی که تاکنون برای سرطان ها طراحی شده اند می توانند سلول های سرطانی متکی به گلیکولیز را هدف قرار دهند و این در حالی است که سلول های بنیادی سرطانی متکی به فسفوریلاسیون اکسیداتیو هستند و در نتیجه این داروها برای آن ها موثر نیست. با شناسایی این سازش پذیری و مکانیسم مقاومت به درمان در سلول های بنیادی سرطانی، محققین به دنبال راه ها و داروهای جدید برای هدف قرار دادن این سلول ها خواهند بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه