تاریخ انتشار: شنبه 22 اردیبهشت 1397
نقش حفاظت کندگی ژن کروموزوم Y برای لوکمیا

  نقش حفاظت کندگی ژن کروموزوم Y برای لوکمیا

محققین اولین ژن حفاظت کننده لوکمیا را که مختص کروموزوم Y مردان است را کشف کرده اند. این محققین در انستیتو Wellcome Sanger و دانشگاه کمبریج دریافتند که این ژن کروموزوم Y، فرد را در برای ایجاد لوکمیای میلوئید حاد(AML) و سایر سرطان ها محافظت می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه محققین به بررسی این مطلب پرداخته اند که چگونه از دست رفتن ژن UTX کروموزوم X که در بسیاری از سرطان ها جهش می یابد، می تواند منجر به تسریع ابتلا به سرطان لوکمیای میلوئید حاد شود. اما متوجه شدند که که UTY که یک ژن مشابه روی کروموزوم Y مردان است می تواند موش های نر فاقد UTX را در برابر ابتلا به لوکمیای میلوئید حاد محافظت کند. در ادامه آن ها نشان دادند که در لوکمیای میلوئید حاد و سایر سرطان های انسانی، از دست رفتن UTX با از دست رفتن UTY همراه است و نشان دادند که UTY یک نقش سرکوب کنندگی سرطانی ورای لوکمیا دارد. لوکمیای میلوئید حاد، شکلی بسیار تهاجمی از سرطان خون است که افراد در همه سنین را درگیر می کند. این سرطان در مغز استخوان بروز کرد و منجر به عفونت های کشنده و خونریزی می شود.

زنان دارای دو کروموزوم X هستند و این در حالی است که مردان دارای یک کروموزوم X‌و یک کروموزوم Y هستند. این دو نوع کروموزوم دارای بسیاری از ژن های یکسان هستند اما تعداد اندکی از ژن ها از جمله UTY تنها روی کروموزوم Y قرار دارد. این ژن های خاص Y حاوی اطلاعات ژنتیکی مربوط به ویژگی های جنسی مردان هستند، اما نقش های دیگری نیز دارند. کشف نقش های جدید این ژن ها می تواند نگرش به کروموزوم Y را عوض کند و درک در مورد سرطان هایی مانند لوکمیا را افزایش می دهد. نرخ بقای بیماران مبتلا به سرطان لوکمیای میلوئید حاد بسیار پایین است و درمان های فعلی که شامل شیمی درمانی و پیوند سلول های بنیادی است، تنها کسر اندکی از این بیماران را درمان کرده است. به همین دلیل یافتن اهداف درمانی یا مکانیسم های مقاومتی و بازدارنده سرطان می تواند به یافتن درمان های جدید برای این سرطان کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه