تاریخ انتشار: شنبه 22 اردیبهشت 1397
تولید یک پانسمان جدید برای زخم های مزمن

  تولید یک پانسمان جدید برای زخم های مزمن

گروهی از محققین در دانشگاه کاوناس لیتوانی نسل جدیدی از پانسمان های زخم شبه اسفنجی را بوسیله اسید هیالورونیک تولید کرده اند. این پانسمان ضد میکروبی، آنتی آکسیدان و ضد التهابی، بازسازی زخم را تسریع کرده و می تواند به طور موثری در درمان زخم های عمقی و دیر خوب شونده موفق باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، از کل هزینه های مراقبت های بهداشتی و سلامتی که در کل اروپا صورت می گیرد، 2 تا 4 درصد آن ها مربوط به مدیریت زخم ها است. یک زخم ساده مزمن می تواند تا ده هزار یورو هزینه در پی داشته باشد و برآوردها نشان می دهد که 5/1 درصد جمعیت اروپا یک یا چند بار درگیر چنین زخم هایی می شوند.

برای این که زخم عمیق با موفقیت درمان شود، بازسازی بافت بسیار مهم است. ایجاد نسل جدید پانسمان های زخم که به این فرایند کمک کنند یکی از بزرگ ترین چالش های مهندسی بافت بوده است. در این راستا، محققین در دانشگاه فنی کاوناس در لیتوانی یک پانسمان زخم شبه اسفنجی و مبتنی بر اسید هیالورونیک را تولید کرده اند که یک پلیمر مناسب برای تحریک بازسازی بافت است و از آن به وفور در چشم پزشکی، بازسازی استخوان و سایر اهداف پزشکی و آرایشی استفاده شده است. اسید هیالورونیک یک پلیمر طبیعی در موجودات زنده است که دارای ویژگی های ضد التهابی است و بازسازی بافت را تحریک می کند. در این مطالعه محققین ابتدا از اسید هیالورونیک به صورت ژل یا مایعات ضخیم استفاده کردند و مشاهده کردند که خیلی سریع بوسیله ارگانیسم جذب شد و ساختار لازم برای حمایت از بازسازی بافت را ایجاد نکرد. به همین دلیل آن ها این پلیمر را به صورت پوششی شبه اسفنجی در آوردند و مشاهده کردند که این پلیمر زیست سازگار به خوبی حمایت لازم را برای التیام زخم فراهم کرد. برای ایجاد ساختار شبه اسفنجی از تکنیک فریز کردن و خشک کردن استفاده شد. این داربست متخلخل شرایط لازم را برای چسبندگی سلولی فراهم کرده و از آن جایی که دارای خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و بازسازی بافت را نیز تحریک می کند، به خوبی می تواند موجبات بهبودی زخم های مزمن را فراهم می کند. محققین در حال حاضر در حال انجام تست های جانوری این پانسمان هستند و امیدوارند با رسیدن به نتایج مطلوب از آن در مطالعات بالینی انسان نیز استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه