تاریخ انتشار: یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض روشنایی حاصل از لامپ های الکتریکی و تلفن های همراه می تواند ریتم سیرکادین را در کودکان مختل کند و برای آن ها خطرناک باشد

  قرار گرفتن طولانی مدت در معرض روشنایی حاصل از لامپ های الکتریکی و تلفن های همراه می تواند ریتم سیرکادین را در کودکان مختل کند و برای آن ها خطرناک باشد

مطالعه ای جدید نشان می دهد که قرار گرفتن کودکان خردسال(سن قبل از مدرسه) در معرض نور لامپ های الکتریکی قبل از خواب می تواند تولید ملاتونین را در آن ها تقریبا به طور کامل سرکوب کند. سرکوب ملاتونین می تواند مارکری برای مختل شدن ریتم سیرکادین ما باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه ده کودک سه تا پنج ساله قبل از ساعت خواب معمول شان(تقریبا ساعت هشت شب)، برای یک ساعت در معرض نور لامپ(1000 لوکس) قرار گرفتند. سرکوب ملاتونین ظرف ده دقیقه شروع می شود و تا یک ساعت بعد از خاموش شدن لامپ که معمولا آن ها در خواب طبیعی شان هستند، ادامه پیدا می کند. ملاتونین هورمونی است که برای سلامت ریتم سیرکادین و خواب مناسب مهم است. پیش از این مطالعه ای در سال 2015 نشان داده بود که بین کودکان با سن پایین تر حساسیت بیشتری به نور لامپ وجود دارد. هر چند در آن مطالعه از نور فلورسنس معمول در اتاق ها استفاده شد اما مطالعات آن ها نشان داده که استفاده از تلفن های هوشمند یا موبایل ها بوسیله این بچه ها که موجب تابش نور به صورت آن ها می شود نیز می تواند روی ریتم سیرکادین  آن ها تاثیر زیاد بگذارد. محققین از این نورها یا روشنایی های ناخواسته شبانه یا مربوط به دستگاه هایی مانند موبایل به عنوان آلودگی نوری نام می برند که در دنیای مدرن رو به افزایش نیز می باشد. در این راستا مطالعه ای نشان داده است که بین قرار گرفتن در معرض صفحه موبایل و به طور کلی استفاده از موبایل ها و خطر افسردگی و خودشکی ارتباط بسیار زیادی وجود دارد. این مطالعه یکی از دلایل این امر را منزوی شدن افراد از اجتماع، کم خوابی یا هر دو می دانند. در این مورد نیز مختل شدن ریتم سیرکادین مکانیسم و مجرم اصلی بروز افسردگی است زیرا قرار گرفتن در معرض نور این وسایل فیزیولوژی شبانه بدن را به هم می ریزد و با مختل کردن ریتم سیرکادین منجر به کاهش کیفیت خواب می شود.

مطالعه ای دیگر نیز نشان داده است که قرار گرفتن زیاد کودکان در معرض نور و در نتیجه مختل شدن خواب آن ها و ریتم سیرکادین آن ها خطر ابتلا به سرطان را در آن ها افزایش می دهد. لوکمیا شایع ترین سرطان بین کودکان است که ناشی از تقسیم بیش از حد سلول های بنیادی و تولید بیش از سلول های سفید خونی است. این مطالعه نشان داده است که تکثیر سلول های بنیادی تحت کنترل ریتم سیرکادین قرار دارد و بنابراین نور شبانه بیش از اندازه منجر به رشد کنترل نشده سلول های بنیادی می شود.

اما اخیرا مطالعه ای دیگر نشان داده است که طی زندگی اولیه(زندگی جنینی) که فرد بسیار آسیب پذیر نیز می باشد، ریتم سیرکادین شروع به تثبیت شدن می کند که این نشان دهنده این است که برخلاف تصور والدین ساعت بدنی فرزندشان در زمان جنینی( نه در زمان تولد) شکل می گیرد و به همین دلیل آن ها باید مراقب این امر باشد. به این معنی که زنان باردار باید مراقب مدت زمان قرار گرفتن شان در معرض نور لامپ های الکتریکی باشند زیرا این امر منجر به تغییراتی در تولید هورمون هایی می شود که روی تکوین جنین شان تاثیر می گذارد.

به طور کلی این مطالعه بر اهمیت توجه به شیوه زندگی بویژه مدت زمان خواب در بین افراد تاکید دارد و براین باور است که مدت زمانی که کودکان شب هنگام در معرض نور لامپ های الکتریکی قرار می گیرند یا از موبایل استفاده می کنند می تواند روی سلامت آن ها تاثیر گذار باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه