تاریخ انتشار: یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
سلول های بنیادی ویرایش ژنی شده در مبارزه با HIV در پریمات های غیر انسانی امیدوار کننده نشان داده است

  سلول های بنیادی ویرایش ژنی شده در مبارزه با HIV در پریمات های غیر انسانی امیدوار کننده نشان داده است

ویرایش ژن سلول های بنیادی مغز استخوان در میمون های ماکائو آلوده شده به ویروس نقص ایمنی سیمیان/انسانی(SHIV) به طور قابل وجهی اندازه منابع ویروسی که خطر فعال شدن مجدد آن ها وجود دارد را افزایش می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در سال 2007، تیموتی براون مبتلا ایدز که وی را تحت عنوان بیماری برلین نیز می شناسند، پیوند سلول های بنیادی مغز استخوان را برای درمان لوکمیایش دریافت کرد. این رویکرد HIV را از بدن وی حذف کرد که احتمالا به دلیل متاسیون در ژن CCR5 در سلول های اهدایی است که آن ها را به HIV مقاوم می سازد. با این حال، یافتن اهدا کننده مطابقی که دارای موتاسیون CCR5 باشد بسیار مشکل است و خود پیوند نیز به دلیل این که می تواند منجر به GvHD( بیماری پیوند علیه میزبان) شود می تواند برای بیماران HIV مثبت اما سالم از نظر لوکمیا خطرناک باشد. برای حل این مشکل، پترسون و همکارانش از تکنیک ویرایش ژن برای وارد کردن موتاسیون CCR5 به سلول های بنیادی خود بیمار استفاده کردند. در مطالعه قبلی آن ها نشان دادند که توانایی برداشتن بی خطر سلول های بنیادی مغز استخوان ماکائوی سالم و ویرایش کردن ژن CCR5 و پیوند مجدد آن به میمون های ماکائو را دارند. سلول های موتانت از نظر CCR5 با موفقیت تکثیر شدند.

اما در این مطالعه جدید، پترسون و تیمش از تکنیک مشابه در میمون های ماکائوی آلوده به ویروس نقص ایمنی سیمیان/انسانی(SHIV) مکه درمان آنتی ویروسی را دریافت کرده بودند، استفاده کردند. این میمون ها آنالوگ افراد آلوده به HIV بودند که متحمل درمان برای پایین نگه داشتن سطح HIV شده بودند. محققین دریافتند که سلول های ویرایش شده برای ژن CCR5 قادر به تکثیر در میمون های ماکائو هستند و به سلول های سفید خونی تبدیل می شوند که دارای موتاسیون بوده و بنابراین به SHIV مقاوم هستند.

آنالیزهای بافتی ماکائو، سلول های ویرایش شده را در مخازن ویروسی(تجمعات سلول های آلوده ای که از SHIV برای تولید نسخه های بیشتر ویروس استفاده می کنند و در حال حاضر به صورت خفته هستند) تشخیص داد. سلول های ویرایش شده اندازه این مخازن را کاهش می دهند که به دلیل این که مخازن ویروسی برای تولید SHIV در هر زمان مجددا فعال می شوند، قابل توجه است و درمان های ضد ویروسی هیچ اثری روی آن ها ندارد.

با گذشت زمان، حدود 4 درصد سلول های سفید خونی هر میمون ماکائو حاوی سلول هایی بود که CCR5 ویرایش شده داشتند که درصد بسیار اندکی محسوب می شود. با افزایش کارایی این رویکرد می توان به آینده استفاده از ژن درمانی برای مبارزه با ایدز امیدوار بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه