تاریخ انتشار: یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
پروتئینی که می تواند رشد تومور روده ای را آهسته کند

  پروتئینی که می تواند رشد تومور روده ای را آهسته کند

محققین استکهلم مکانیسم جدیدی را برای تنظیم سلول های بنیادی در روده مگس سرکه شناسایی کرده اند. علاوه براین آن ها پروتئین خاصی را شناسایی کرده اند که می تواند رشد تومورها را در بافت روده آهسته کند. درک بهتر این مکانیسم ها می تواند به درک بهتر نحوه تکوین بیماری های روده ای و یافتن درمان های جدید برای این مشکلات نیز کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در روده سالم، موکوس روده ای به طور پیوسته بوسیله سلول های بنیادی بازسازی می شود. در روده تکثیر سلولی باید با نرخی مشابه با حذف سلول های آسیب دیده و پیر صورت گیرد. تکثیر بسیار سریع سلول های بنیادی ممکن است منجر به ایجاد تومور شده و تکثیر خیلی آهسته آن ها نیز ممکن است منجر به عدم بازسازی طبیعی دیواره روده شود که منجر به بروز التهاب می شود.

مطالعه بازسازی روده در مگس سرکه مکانیسم جدیدی را کشف کرده است که بوسیله سلول های روده ای برای تعیین این که آیا آن ها باید به تقسیم شدن ادامه دهند یا این که بالغ شده و به سلول های تخصص یافته تبدیل شوند، استفاده می شود. روده مگس سرکه با روده انسانی شباهت های زیادی دارد و بنابراین اغلب برای مطالعه نحوه تنظیم سلول های بنیادی و یا نحوه شکل گیری تومورها استفاده می شود.

این محققین ژنی به نام Nubbin را در مگس سرکه شناسایی کرده اند که دو واریته پروتئینی Nub-PB و Nub-PD را می سازند که اثرات مخالفی روی تشکیل و بلوغ سلول های بنیادی دارد. در روده طبیعی و سالم، این دو پروتئین در حالت تعادل قرار دارند و یکدیگر را کامل می کنند. زمانی که Nub-PB در مقایسه با Nub-PD بیشتر باشد، سلول ها به صورت سریع تر بالغ  می شوند. زمانی که محققین سطح Nub-PD را در مقایسه با Nub-PB افزایش دادند، سلول های بنیادی جدیدی شکل گرفتند و زمانی که Nub-PB به طور کامل حذف شد، این سلول ها قادر به بالغ شدن نبودند و تومور شکل گرفت. علاوه براین، مشخص شد که Nub-PB می تواند رشد تومورها را در روده مگس سرکه آهسته کند. افزایش بیان Nub-PB در سلول های روده ای موجب شد که هیچ توموری در آن ها شکل نگیرد و به همین دلیل این پروتئین را یک "سرکوب کننده توموری" می دانند. پروتئین همولوگ Nub-PB نیز در انسان وجود دارد و Oct1 نام دارد که ارتباط نزدیکی با Oct4 دارد. ثابت شده است که Oct1 ارتباط زیادی با بیماری های توموری در انسان دارد و به نظر می رسد که در مورد این تومورها Oct1 جهش می یابد. فاکتور Oct4 نیز یک فاکتور شناخته شده سلول های بنیادی با توانایی القای تقسیم سلول های انسانی است. اختلال در تعادل بین Oct1 و Oct 4 می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد و منجر به التهاب، عفونت و تومور شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه