تاریخ انتشار: یکشنبه 23 اردیبهشت 1397
نورون های مشتق از افراد خیلی چاق به طور متفاوتی به هورمون های اشتها پاسخ می دهند

  نورون های مشتق از افراد خیلی چاق به طور متفاوتی به هورمون های اشتها پاسخ می دهند

محققین آمریکایی توانسته اند نورون های شبه هیپوتالاموسی را با موفقیت از سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی(hiPSCs) که خود از سلول های خونی و پوستی افراد خیلی چاق و افراد با وزن طبیعی مشتق شده بودند، تولید کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دریافته اند که سلول های مغزی مشتق از مردان خیلی چاق احتمال بیشتری وجود دارد که هورمون های مربوط به رفتار تغذیه ای و گرسنگی و هم چنین بیان ژن های مربوط به چاقی و مسیرهای متابولیکی را به خوبی تنظیم نکنند.

این اولین گام در به کار بردن پلت فرم مبتنی بر سلول های iPS برای مدل سازی بیماری های پلی ژن پیچیده مانند چاقی است. این پلت فرم می تواند برای ارزیابی اثرات درمان های آزمایشگاهی روی نورون های هیپوتالاموسی که از بیماران چاق با پیشینه ژنتیکی، شاخص توده بدنی و شرایط محیطی مختلفی برخوردار هستند، استفاده شود. در اغلب بیماران چاق، ژن هایی که آن ها به ارث برده اند هر کدام به تنهایی اثر کوچکی روی مستعد شدن به چاقی بر جای می گذارد، بسیاری از این ژن ها عملکردهای هیپوتالاموسی مانند جذب غذا و متابولیسم انرژی را تنظیم می کنند. اما بافت های هیپوتالاموسی انسانی به راحتی در دسترس نیستند و به همین دلیل نیاز ضروری به مدل های عصبی برای پژوهش های چاقی است. برای حل این مشکل، سارین و همکارانش یک رویکرد مبتنی بر سلول های iPS انسانی را برای تولید نورون های شبه هیپوتالاموسی دارای عملکرد ایجاد کردند که چاقی و منشا ژنتیکی پیچیده آن را مدل سازی می کند. این سلول های iPS از سلول های خونی و پوستی افراد سالم و افراد خیلی چاق با شاخص توده بدنی 50 به بالا بدست آمدند و به نورون های شبه هیپوتالاموسی تبدیل شدند که پروفایل بیان ژنی مشابه با سلول های هیپوتالاموسی طبیعی داشتند. این نورون ها نوروپپتیدهایی را ترشح کردند که رفتار تغذیه ای را در پاسخ به هورمون گرسنگی گرلین (ghrelin) و هورمون سیری لپتین(leptin) آزاد شده بوسیله سلول های موجود در سیستم گوارشی و بافت چربی تنظیم می کند. نورون های مشتق شده از افراد خیلی چاق پاسخ قوی غیر طبیعی را به گرلین نشان دادند. علاوه براین، این نورون های شبه هیپوتالاموسی از نظر الگو و میزان بیان ژن های مربوط به چاقی و مسیرهای متابولیکی نیز غیر طبیعی بودند. این اولین مطالعه ای است که توانسته است نورون های شبه هیپوتالاموسی را تولید کند که به قادر به ترشح نوروپپتیدها در پاسخ به سیگنال های هورمونی هستند و می توانند به طور صحیح اشکال پلی ژن و پیچیده چاقی شدید انسانی را مدل سازی کنند. استفاده از این روش راه را برای پزشکی شخصی و دقیق که در آن یک دارو می تواند به طور اختصاصی برای یک بیمار چاق استفاده شود هموار می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه