تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 اردیبهشت 1397
کبدهای پیوند شده می توانند به بدن برای مقابله با رد پیوند کمک کنند

  کبدهای پیوند شده می توانند به بدن برای مقابله با رد پیوند کمک کنند

برای چندین دهه، کارشناسان پیوند اعضا مشاهده کرده اند که کسانی که پیوند کبد را دریافت می کنند در مقایسه با کسانی که مورد سایر پیوندها قرار می گیرند، داروهای ضد رد پیوند کمتری را دریافت می کنند. هم چنین کسانی که مورد پیوند چند اندام قرار گرفته اند یعنی پیوند همزمان کبد با سایر اندام ها نیز داروهای سرکوب کننده ایمنی کمتری را دریافت می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مطالعه نشان داده است که پیوند کبد خودش پاسخ ایمنی میزبان را تنظیم می کند. در مقایسه با سایر اندام ها، کبد از نظر ایمنی اندام بسیار فعالی محسوب می شود و قادر به تنظیم پاسخ های ایمنی علیه خودش است. زمانی که بیماری متحمل پیوند کبد-کلیه می شود، کبد دارای اثر حفاظتی روی کلیه خواهد بود.

محققین کلینیک مایو نمونه های خونی گیرندگان پیوند را یک سال بعد از پیوند کلیه، پیوند کبد یا پیوند کبد-کلیه مورد مقایسه قرار دادند. مشخص شد بیمارانی که پیوند کبد و کلیه همزان یا کبد به تنهایی را دریافت کردند تعداد سلول کشنده ذاتی یا سلول های T کمتری در مقایسه با آن هایی داشتند که پیوند کلیه را به تنهایی دریافت کرده بودند. در حالی که سلول های T گیرندگان پیوند کبد با سلول های اندام اهدایی به صورت ضعیفی برهمکنش می کنند، واکنش آن ها به سایر آنتی ژن ها حفظ می شود. محققین امیدوارند در مطالعات آتی دریابند که چگونه کبد پاسخ ایمنی را تنظیم می کند و با تقلید این فرایند به موفقیت پیوند سایر اندام ها به بیماران نیازمند کمک کنند و مانع از مصرف بیش از حد داروهای رد پیوند شوند.

داروهای سرکوب کننده ایمنی بخشی واجب از فرایندهای پیوند هستند و بدون آن ها شانس موفقیت پیوند اندک است. بدون آن، پیوند به دلیل این که بدن خیلی زود پیوند را پس می زد ناموفق خواهد بود و با استفاده از آن ها نیز به دلیل تضعیف سیستم ایمنی بدن، خطر عفونت در بدن شدیدا بالا می رود و جان فرد را به خطر می اندازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه