تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 اردیبهشت 1397
کشفی مهم در زمینه بازبرنامه ریزی سلولی

  کشفی مهم در زمینه بازبرنامه ریزی سلولی

محققین کشف مهمی در مورد فرایند بازبرنامه ریزی سلولی مورد استفاده در پژوهش های سلول های بنیادی داشته اند که می تواند منجر به پیشرفت در زمینه طب بازساختی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، حدود ده سال قبل بود که دکتر یاماناکا و همکارانش در انستیتو گلدستون سان فرانسیسکو موفق شدند با بازبرنامه ریزی سلول های سوماتیک به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) انقلاب عظیمی در زمینه طب بازساختی ایحاد کنند. با استفاده از این رویکرد می توان iPSCهای خاص بیمار را برای مطالعه بیماری ها و نحوه تکوین بافت های جدید برای ایجاد درمان های جدید مورد استفاده قرار داد. برای بازبرنامه ریزی سلول های سوماتیک از فاکتورهای Oct4، Sox2، Klf4 و c-Myc استفاده شد.  سه فاکتور ابتدایی نقش مهمی در ایجاد پرتوانی در سلول های بنیادی دارند اما نقش c-Myc به خوبی مشخص نیست. محققین دریافته اند که c-Myc کارایی فرایند بازبرنامه ریزی را تا 10 درصد افزایش می دهد ولی مکانیسم عمل آن مشخص نیست.

اما محققین دانشگاه کلمبیا دریافته اند که c-Myc می تواند به سلول ها کمک کند که یک مانع موجود بر سر راه تکثیر شدن آن ها دور بزنند. اگر c-Myc به آن ها افزوده نشود، سلول ها هیچ وقت نمی توانند این مانع را دور زده و با موفقیت به iPSC تبدیل شوند. به دنبال این کشف، آن ها دریافتند که فرایند بازبرنامه ریزی شامل بسیاری از ژن ها و پروتئین ها است که در زیست شناسی سرطان کلیدی هستند. اینک به نظر می رسد که این مانع موجود بر سر راه مهار تکثیر سلولی، همان عاملی است که مانع از پراکنش سرطان می شود. این مطالعه با ارائه اطلاعات بیشتر در مور نقش c-Myc در بازبرنامه ریزی سلولی، راه را برای تحقیقات بیشتر در زمینه طب بازساختی هموار می کند و می تواند به پاسخ دادن به برخی از سوالات کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه