تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 اردیبهشت 1397
بهینه سازی فرایند مهندسی سلول های بنیادی ریوی خاص بیمار

  بهینه سازی فرایند مهندسی سلول های بنیادی ریوی خاص بیمار

مرکز طب بازساختی(CReM) در دانشگاه بوستون دو دسته از سلول های اپی تلیالی ریوی آزمایشگاهی را با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان مهندسی کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، محققین CReM از توالی یابی RNA تک سلولی برای تولید جامع ترین پروفایل موجود از سلول های شبه کیسه های هوایی(آلوئولو اسفیر) و سلول های شبه مجاری هوایی(برونشیوسفیر) مشتق از سلول های بنیادی پرتوان استفاده کرده اند. این پروفایل ها اجزای جدید مربوط به منبعی در دسترس از سلول های بنیادی خواهند بود که می توانند برای ایجاد بافت های ریوی آزمایشگاهی و تست داروهای جدید انواع بیماری های ریوی استفاده شوند. بیماری های تاثیرگذار روی ریه از جمله آمفیزم، فیبروز کیستیک، سندرم دیسترس تنفسی و فیبروز ریوی مرگ و میر قابل توجهی در آمریکا ایجاد کرده اند. با این حال، گزینه های درمانی زیادی برای این بیماری ها در دست نیست که تا حد زیادی مربوط به در دسترس نبودن سلول های ریوی انسانی برای تحقیقات است.

در این مطالعه، محققین از رده های سلول های بنیادی پرتوان انسانی و موشی با ریپورترهای رده ای ترشحی مجاری هوایی استفاده کردند که اجازه ردیابی، خالص سازی و پروفایل کردن آن ها را می دهد. ترسیم پروفایل بیان همه ژن های یک سلول در یک زمان، هتروژنی غیر قابل انتظاری را در سلول های ریوی مشتق از سلول های بنیادی نشان داد و محققین نیز از این اطلاعات برای بهبود تولید سلول های مجاری هوایی مهندسی شده در آزمایشگاه استفاده کردند. محققین از این سلول ها برای تولید مدل های بیماری در آزمایشگاه و تست درمان های بالقوه روی سلول های ریوی استفاده خواهند کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه