تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397
مشتقات ویتامین A، سلول های بنیادی سرطانی را به طور انتخابی می کشند

  مشتقات ویتامین A، سلول های بنیادی سرطانی را به طور انتخابی می کشند

رتینوئیک آسیکلیک، یک ترکیب مصنوعی یا سنتتیک مشتق از ویتامین A است که عود مجدد کارسینومای هپاتوسلولار (HCC) را مهار می کند. این ترکیب کلاسی از سلول های بنیادی سرطانی را هدف قرار داده و مانع از ایجاد تومورهای جدید می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کارسینومای هپاتوسلولار یک سرطان بسیار کشنده است که سالانه تقریبا بیش از 600 هزار نفر را در سراسر دنیا می کشد و به همین دلیل بعد از سرطان ریوی سلولی غیر کوچک دومین سرطان کشنده محسوب می شود. یکی از دلایل کشندگی بالای این سرطان، نرخ بالای عود مجدد آن بعد از جراحی و سایر درمان ها است. در نتیجه، به دنبال راهی برای جلوگیری از عود مجدد این سرطان هستند و اخیرا نشان داده اند که رتینوئیک آسیکلیک در متوقف کردن عود مجدد سرطان موثر است.

در مطالعه ای جدید، محققین مرکز RIKEN در ژاپن ترانسکریپتوم سلول هایی که در معرض رتینوئیک آسیکلیک قرار می گیرند را تحت بررسی قرار داده و دریافتند که در مقایسه با سلول های تیمار نشده کنترل، آن ها بیان پایینی از ژن MYCN دارند که ژنی است که اغلب در تومورها بیان می شود و دلیلی بر پیش آگهی این نوع سرطان ها است. مطالعات بیشتر نشان داد که کاهش بیان MYCN می تواند چرخه سلولی، تکثیر و تشکیل کلونی های سلولی را آهسته تر کرده و منجر به مرگ سلولی بیشتر شود که نشان می دهد که عمل رتینوئیک آسیکلیک روی MYCN آهسته کردن رشد سرطان است. در ادامه مشخص شد که بیان بالای MYCN با بیان شماری از مارکرهای مربوط به سلول های بنیادی سرطانی همراه است که دلیل اصلی مقاومت درمانی و عود مجدد سرطان محسوب می شوند. محققین RIKEN جمعیتی از سلول های سرطانی هتروژن را شناسایی کردند که شامل سلول های بنیادی سرطانی EpCAM مثبت بود که بیان MYCN بالایی داشتند. مطالعات آزمایشگاهی بیشتر نشان داد که قرار دادن این سلول ها در معرض رتینوئیک آسیکلیک در یک رویکرد وابسته به دوز، منجر به حذف انتخابی این سلول های EpCAM مثبت می شود. تست دوزهای مختلف رتینوئیک آسیکلیک روی نمونه های بافت سرطانی مشتق از بیماران نیز نشان داد که 600 mg/d در مقایسه با دوز 300mg/d منجر به کاهش بیان MYCN در این نمونه ها می شود که خود می تواند شاخصی برای موثر بودن این ماده در درمان باشد.

در مجموع به نظر می رسد که رتینوئیک آسیکلیک با هدف قرار دادن دسته خاصی از سلول های بنیادی سرطانی در کارسینومای هپاتوسلولار می تواند به کاهش عود سرطان و درمان بیماران مبتلا به این سرطان کمک کند.

فاز سه این مطالعه بالینی با استفاده از رتینوئیک آسیکلیک(موسوم به پره تینوین) در حال حاضر در کره‌، تایوان و سنگاپور در حال تست است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه