تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397
دستکاری سلول های اقماری برای سرعت بخشیدن به فرایند بهبودی

  دستکاری سلول های اقماری برای سرعت بخشیدن به فرایند بهبودی

دردهای عضلانی حاصل از کشیدن، تمرین شدید یا فرسایش و پارگی می تواند روز فرد را خراب کند. در این میان بدون توجه به شدت آسیب، سلول های بنیادی موجود در عضلات اسکلتی موسوم به سلول های اقماری نقش کلیدی را در ترمیم آسیب بازی می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بدون عملکرد مناسب سلول های اقماری(مانند آن چه در افراد پیر اتفاق می افتد)، عضلات قادر به ترمیم آسیب هایشان نیستند و خیلی سریع تحلیل می روند و این در نهایت منجر به ضعف عضلانی و ایجاد فیبروز می شود. این سلول های اقماری یا به صورت خفته وجود دارند و یا این که به عضلات تبدیل می شوند. در مطالعه ای جدید در دانشگاه جورجیا، محققین تکنولوژی را ابداع کرده اند که می تواند سوئیچ شدن یا تغییر دادن حالت بین خفتگی و فعالیت سلول های اقماری را کنترل کند.

در یک عضله سالم، اغلب سلول های اقماری به صورت سلول های استاتیک غیر تکثیر شونده و خفته ای هستند که فعالیتی ندارند. اما با آسیب دیدن عضلات، سلول های اقماری شروع به همانندسازی یا تکثیر می کنند و به سلول های عضلانی تمایز یافته تبدیل می شوند. تکنولوژی طراحی شده بوسیله این محققین در دانشگاه جورجیا می تواند در زمان بروز آسیب، تعداد بیشتری از سلول های اقماری را به سلول های عضلانی تبدیل کند و به میزان زیادی ترمیم عضلانی را تسریع کند. این سرعت بخشیدن به روند بهبودی می تواند به افرادی مانند سربازان آسیب دیده در میدان های نبرد یا ورزشکاران آسیب دیده بسیار کمک کننده باشد و شرایط را بهبودی و ریکاوری سریع تر آن ها فراهم کنند. این تکنولوژی بر مبنای این واقعیت استوار است که سلول های اقماری، اکسیژن پایین یا هیپوکسی را حس می کنند. اگر این شرایط حکمفرما باشد، این سلول های بنیادی به صورت خفته باقی می مانند اما در صورتی که این سلول ها قادر به حس کردن هیپوکسی نباشند شروع به تکثیر شدن و تبدیل شدن سلول های عضلانی می کنند. در این جا نیز محققین با استفاده از یک ریز مولکول موسوم به مهار کننده HIF2a می تواند سلول های اقماری را برای حس کردن یا نکردن هیپوکسی فریب دهد و در نتیجه رفتار آن ها را کنترل کند. به عقیده محققین این مطالعه استفاده از HIF2a می تواند برای بهبودی فرایند ترمیم و بازسازی عضلانی موثر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه