تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397
معکوس کردن آسیب مغزی در نوزادان و بالغین

  معکوس کردن آسیب مغزی در نوزادان و بالغین

کودکان و بزرگسالان مبتلا به مشکلاتی مانند فلج مغزی، مولتیپل اسکلروزیس و زوال عقل شانس زیادی دارند که از درمان های جدیدی بهره مند شوند که به احیای عملکرد طبیعی آن ها کمک می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در دانشگاه اورگن مولکول جدیدی را درون ماده سفید مغز شناسایی کرده اند که توانایی مغز برای خود ترمیمی بعد از آسیب را بلوک می کند. با مهار تولید این مولکول، می توان راهکرد درمانی موثری ایجاد کرد که منجر به بازسازی مغز می شود.

اسید هیالورونیک یکی از بزرگ ترین مولکول های موجود در بدن انسان است که فضاهای بین سلولی را پر می کند، مفاصل را لغزنده می سازد و در زمان آسیب درون ماده سفید مغز تجمع پیدا می کند. به نظر می رسد که تجمعات یا رسوب اسید هیالورونیک، فرایند ترمیم مغز یا میلینه شدن را متوقف می کند و منجر به اختلال شدید عملکرد کلی مغز می شود. برای درک بهتر مهار ترمیم بوسیله اسید هیالورونیک؛ دکتر باک و همکارانش در اورگن نشان دادند که در حالی که آسیب مغزی این مولکول های بزرگ را به طیف وسیعی از اندازه های مختلف تجزیه می کند، تنها یک اندازه خاص از این مولکول منجر به بلوک شدن تکوین سلول های مغزی مورد نیاز برای ترمیم می شود. با ردیابی مسیر مولکولی مهار کننده ترمیم مغز، محققین کشف کردند که این تکه خاص منجر به فعال شدن پروتئین FoxO3 می شود که ژن های کلیدی دخیل در فرایند ترمیم را مهار می کند. این مولکول که نقش منفی را بازی می کند، ماشین مولکولی سیستم ایمنی را به کمک گرفته و از آن برای خاموش کردن ترمیم مغز استفاده می کند. در حالی که این مولکول جدید به آسانی در مغز قابل تشخیص نیست اما به نظر می رسد که FoxO3 می تواند بیومارکر مناسبی برای شناسایی اثرات تعیین کننده اسید هیالورونیک در ماده سفید مغز باشد و این فرصت را در اختیار محققین قرار می دهد که بتوانند درمان های هدف مندی را برای معکوس کردن اثر این مولکول روی فرایند ترمیم طراحی کنند. علاوه براین درک جدید از مسیرهای مغزی منتج به ترمیم می تواند دیدگاه هایی جدیدی را برای ایجاد درمان هایی مانند پیوند سلول های بنیادی ارائه کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه