تاریخ انتشار: یکشنبه 30 اردیبهشت 1397
دارویی برای آرتریت روماتوئید که عوارض جانبی پیوند سلول های بنیادی را مهار می کند

  دارویی برای آرتریت روماتوئید که عوارض جانبی پیوند سلول های بنیادی را مهار می کند

یک داروی در دست بررسی در مطالعات بالینی برای آرتریت روماتوئید، می تواند عوارض جانبی تهدید کننده حیات مربوط به پیوند سلول های بنیادی را مهار کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعات موشی صورت گرفته، محققین دانشگاه سینت لوئیس دانشگاه واشنگتن دریافته اند که این داروی جدید می تواند بیماری پیوند علیه میزبان(GvHD) که یک عارضه ناتوان کننده و کشنده است و بعد از پیوند سلول های بنیادی اتفاق می افتد را مهار کند. بیش از نیمی از بیمارانی که سلول های بنیادی اهدایی را دریافت می کنند مبتلا به بیماری GvHD می شوند که برای ماه ها یا سال ها بعد از پیوند زندگی فرد را مختل کرده و حتی منجر به مرگ می شود. درمان های موجود نیز برای این بیماری موثر نیستند.

پیش از این، این محققین نشان داده بودند که مولکول هایی به نام JAK1/2‌کیناز و مسیر پیام رسانی مربوط به‌ آن ها در فعال سازی سلول های ایمنی و بیماری GvHD نقش دارند. در این مطالعه ای جدید، همین محققین به ارزیابی دو داروی ruxolitinib و baricitinib پرداختند و دریافتند که baricitinib می تواند بیماری GvHD‌را در موش ها کاهش داده و حتی مهار کند. هر دو دارو جزئی از کلاس دارویی مهار کننده های JAK هستند. داروی baricitinib سلول های T اهدایی موجود در گردش خون را از اندام های حیاتی دور نگه می دارد. به طور همزمان، این دارو می تواند سلول های لوکمیایی را در برابر سلول های T اهدایی آسیب پذیرتر کند. این محققین براین باورند که baricitinib نه تنها مانع از ایجاد GvHD می شود می تواند گزینه درمانی برای مقابله با لوکمیا نیز باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه