تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 01 خرداد 1397
پروتئین های مربوط به سلول های بنیادی می توانند منشا تومورهای کودکان را شناسایی کنند

  پروتئین های مربوط به سلول های بنیادی می توانند منشا تومورهای کودکان را شناسایی کنند

محققین نشان داده اند که برخی سارکوماهای خاص از سلول های بنیادی مزانشیمی منشا می گیرند. با این حال، بیان سلول های بنیادی عصبی در سایرین نیز مشاهده شده است. شناسایی و جداسازی سلول های بنیادی مزانشیمی و سلول های بنیادی عصبی به یافتن پروتئین های خاصی بستگی دارد که بوسیله هر دو نوع سلول بیان می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stem-cells-news، در این مطالعه، هشت مارکر مختلف ارائه کننده پروتئین های مربوط به این دو نوع سلول بنیادی برای 81 نمونه تومور ارزیابی شد. از طریق آنالیزهای کلاستری، محققین داده ها را به گروه هایی تقسیم بندی کردند که الگوهای مشابهی را نشان می دادند. دو گروه اصلی از سارکوماهای کودکان مشخص شد.

سارکوماهای کودکان بافت نرم تمایز نیافته (USTSs)، گروهی از بدخیمی ها هستند که غالبا از سارکوماهای سلول های گرد اولیه تشکیل شده اند که بافت زایی و منشا تکوینی آن ها مشخص نیست. بنابراین درمان آن ها به صورت یک چالش باقی مانده است. اهداف مطالعه اخیر تعیین این امر بوده است که آیا بیان افتراقی پروتئین های مربوط به سلول های بنیادی می تواند به تعیین بافت زاییUSTSها و تعیین این آیا این سارکوماها پانل منحصربفردی از پروتئین های مربوط به سلول های بنیادی را بیان می کند، کمک کند یا خیر.

تومورهای مطالعه شده در این پژوهش شامل 28 تومور سارکومای اوینگ(ESs)، 22 رابدومیوسارکومای جنینی(ERMSs)، 8 رابدومیوسارکومای آلوئولی(ARMSs)، 5 سارکومای سینوویال(SSs)، 5 تومور بدخیم پوشش اعصاب محیطی(MPNSTs) و 13 سارکومای بافت نرم تمایز نیافته(USTSs) بود. آنتی بادی های سلول های بنیادی شامل 3 مارکر سلول های بنیادی مزانشیمی(CD44، CD105 و CD166) و 5 مارکر سلول های بنیادی عصبی(CD15، CD29، CD56، CD133‌و نستین) بود. برش های توموری بوسیله آنالیزهای آماری، آنالیزهای کلاستری و هم چنین به صورت مشاهده ای با استفاده از نرم افزار Partek Genomic Suite نمره دهی شدند. نتایج نشان داد که تومورهای سارکومای اوینگ و سارکومای بافت نرم تمایز نیافته جزء گروه سلول های بنیادی مزانشیمی هستند، در حالی که رابدومیوسارکومای جنینی، رابدومیوسارکومای آلوئولی، سارکومای سینوویال و تومور بدخیم پوشش اعصاب محیطی جزء سلول های بنیادی عصبی هستند. تومورهای سارکومای اوینگ و سارکومای بافت نرم تمایز نیافته بیان کاهش یافته CD56 را نشان دادند ولی قابل جداسازی بوسیله رنگ آمیزی CD166‌ هستند. اما گروه بعدی شامل سایر سارکوماها بود که یافتن پروتئین هایی که بتواند وجه تمایز واقعی آن ها باشد مقداری مشکل بود. این مطالعه مفید بودن استفاده از مارکرهای سلول های بنیادی را برای سارکوماهای کودکان نشان می دهد و حاکی از این است که تومورهای سارکومای اوینگ و سارکومای بافت نرم تمایز نیافته بسیار به هم شبیه هستند و ممکن است منشا تکوینی یکسانی داشته باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه