تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 01 خرداد 1397
منشا کلیوی سلول های بنیادی آمنیوتیک بدست آمده طی زایمان های سزارینی

  منشا کلیوی سلول های بنیادی آمنیوتیک بدست آمده طی زایمان های سزارینی

مایع آمنیوتیک به طور معمول می تواند بدون این که آسیبی به مادر یا نوزاد بزند بدست آید. پیش از این محققین نشان داده اند که مایع آمنیوتیک حاوی سلول های بنیادی مزانشیمی است که پتانسیل تمایزی و بازسازی کنندگی بالایی دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول های بنیادی مشتق از مایع آمنیوتیک می توانند سیستم ایمنی را تنظیم کنند، سرطان زا نیستند و می توانند در قالب سلول درمانی برای نواقص استخوانی، سکته ایسکمی، مشکلات مثانه و بیماری های ریوی استفاده شوند، اما تاکنون منشا این سلول های بنیادی آمنیوتیک مشخص نبوده است. همکاری بین چندین انستیتو در زمینه سلول بنیادی و طب بازساختی به سرپرستی دکتر جیمز آدجای در دانشگاه دوسلدورف برای اولین بار نشان داده است که مایع آمنیوتیک حاوی سلول های بنیادی مزانشیمی است که از کلیه منشا گرفته اند. تعداد این سلول ها با افزایش مدت زمان بارداری افزایش می یابد که بدین معنی است که مایع آمنیوتیک بدست آمده طی زایمان بیشترین تعداد این سلول ها را داراست زیرا در این زمان حجم مایع آمنیوتیک در بر گیرنده جنین به بیشترین میزان خود رسیده و با ادرار جنینی نیز ترکیب شده است.

مشخصه های کلیوی سلول های بنیادی مایع آمنیوتیک، منبع سلولی امیدوار کننده ای را برای تحقیقات نفرون زایی، مدل سازی بیماری های کلیوی، تست سمیت نفرونی و غربالگری دارویی فراهم می آورد. تولید ارگانوئیدهای کلیوی سه بعدی به طور مستقیم از این سلول ها، بدون این که نیاز به تولید سلول های بنیادی پرتوان یا کشت سلول های کلیوی بیوپسی های کلیوی باشد، می تواند دیدگاه های ارزشمندی را در مورد نحوه تکوین کلیه ارائه کند.

پروفسور آدجای می گوید: پژوهش های در دست انجام ما روی سلول های بنیادی کلیوی به طور مستقیم جداسازی شده از ادرار در ترکیب با زیست شناسی مولکولی و آنالیزهای بیوانفورماتیک ژن های بیان شونده بوسیله این سلول ها، محققین را متقاعد ساخته است که این سلول ها از کلیه منشا گرفته اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه