تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 خرداد 1397
بکارگیری سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی در پزشکی دقیق برای بیماری های وراثتی

  بکارگیری سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی در پزشکی دقیق برای بیماری های وراثتی

محققین دانشگاه هنگ کنگ(HKU) با موفقیت از سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی(hiPSCs) مشتق از سلول های پوستی بیماران برای تست داروها استفاده کرده اند. این موفقیت حاکی از نزدیک تر شدن محققین به استفاده از سلول های بنیادی در پزشکی دقیق و درمان بیماران مبتلا به بیماری های وراثتی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، از زمان کشف سلول های بنیادی پرتوان القایی(hiPSCs) در بیش از یک دهه قبل، سلول های iPS مختص بیماران به عنوان رویکردی نوظهور برای درمان بیماران و درمان اختصاصی آن ها مد نظر قرار گرفته است. با توجه به شرایط محیطی، شیوه زندگی، سابقه ژنتیکی و ...، بیماران معمولا تنوع زیادی داشته و به درمان های مختلف پاسخ های مختلفی می دهند، به همین دلیل تولید سلول های iPS خاص بیمار می تواند این تنوع را به حداقل برساند.

در این میان محققین دانشگاه هنگ کنگ سلول های hiPS را از بیماران مبتلا به شکلی وراثتی از کاردیومیوپاتی موسوم به کاردیومیوپاتی مربوط به لامین A/C در سه خانواده تولید کردند. افراد مبتلا به این نوع کاردیومیوپاتی دچار نارسایی قلبی، سکته و در نهایت مرگ ناگهانی می شوند. تاکنون، درمان خاصی برای این مشکل وجود نداشته است.

این تیم تحقیقاتی داروی PTC124 که موتاسیون های ژنتیکی خاص را در سایر بیماری های وراثتی سرکوب می کند، روی iPSCهای خاص بیماران که به سلول های عضلانی قلبی تمایز یافته بودند، تست کردند. داروی PTC124 عملکرد ژنی را در سلول های عضلانی قلبی مربوط به کاردیومیوپاتی لامین A/C احیا کرد و فرایندهای پاتولوژیک را در این سلول های عضلانی معکوس کرد.

این مطالعه نشان می دهد که ترکیب تکنولوژی سلول های بنیادی پرتوان القایی با تست های دارویی می تواند به ایجاد درمانی موثر برای بیماری های وراثتی مانند کاردیومیوپاتی لامین A/C منتهی شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه