تاریخ انتشار: شنبه 05 خرداد 1397
مولتیپل میلوما: مطالعه ای برای بی خطر و موثرتر کردن آلوگرافت ها

  مولتیپل میلوما: مطالعه ای برای بی خطر و موثرتر کردن آلوگرافت ها

در مطالعه ای روی 10 بیمار مبتلا به مولتیپل میلوما در دانشگاه مونترال، دکتر جین روی مدعی شده است که می داند چگونه خطرات مربوط به درمان مولتیپل میلوما را کاهش دهد. این محققین رویکردی خلاقانه ارائه کرده اند که بر ویژگی های ایمنولوژیک منحصربفرد خون بند ناف برای بهبود ایمنی و کارایی آلوگرافت در درمان مولتیپل میلوما متکی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مولتیپل میلوما، یکی از شایع ترین سرطان های مغز استخوان در دنیا، کماکان یک سرطان صعب العلاج محسوب می شود و امید به زندگی در بیماران بعد از تشخیص، پنج تا شش سال است. در بیمارانی که در مراحل پیشرفته این بیماری هستند و ناهنجاری های کروموزومی را نیز نشان می دهند، سلول های میلومایی در خون شان قابل رویت است و به درمان های اولیه پاسخ نمی دهند و امید به زندگی در آن ها در نهایت تقریبا سه سال است. تاکنون، تنها درمان احتمالی برای بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما، پیوند سلول های بنیادی از اهدا کنندگان خویشاوند و غیر خویشاوند است. با این حال، آلوگرافت ها با عوارض جانبی متعددی همراه است که شایع ترین آن ها بیماری پیوند علیه میزبان(GvHD) است که در آن سلول های اهدایی به اندام های گیرنده حمله می کنند. نرخ مرگ و میر ناشی از GvHD حدود 10 الی 20 درصد است. به همین دلیل باید به دنبال راه حلی برای بهبود سلول درمانی ها برای بیماران مبتلا به مولتیپل میلوما بود.

خون بند ناف با وقوع پایین تر مشکلات سیستم ایمنی همراه است و اثرات ضد سرطانی قوی تری نیز دارد. برای چندین دهه، از خون بند ناف برای درمان کودکان بیمار استفاده می شده است و امکان استفاده از آن به دلیل کمبود تعداد سلول ها برای بالغین به ندرت وجود داشته است.

اخیرا مولکولی به نام UM171 بوسیله دکتر جین روی و همکارانش در دانشگاه مونترال کشف شده است که اجازه افزایش 30 برابری تعداد سلول های بنیادی خون بند ناف را در آزمایشگاه می دهد. این رویکرد که در 10 بیمار مبتلا به مولتیپل میلوما که در خطر عود مجدد سرطان قرار داشتند مورد ارزیابی قرار گرفت، نشان داد که سلول های بنیادی خون بند ناف تکثیر شده در آزمایشگاه به کمک مولکول UM171 می تواند بعد از تزریق مشکلات سیستم ایمنی بیماران را کاهش دهد و نه تنها به درمان مولتیپل میلوما کمک می کند مانع از بروز GvHD نیز می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه