تاریخ انتشار: یکشنبه 06 خرداد 1397
شناسایی یک بلوک کننده آنزیمی که رشد تومورهای مغزی کشنده را متوقف می کند

  شناسایی یک بلوک کننده آنزیمی که رشد تومورهای مغزی کشنده را متوقف می کند

نرخ مرگ و میر گلیوبلاستوما ظرف 30 سال گذشته تغییر کرده است. داروی فعلی مورد استفاده برای گلیوبلاستوما، تموزولومید است که زمانی که تومور مجددا عود می کند، تنها مقداری موثر است و نمی توان به طور کامل به آن امیدوار بود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پژوهشگران توانسته اند با مهار آنزیم CDK5، رشد گلیوبلاستوما به عنوان تهاجمی ترین شکل سرطان مغز را متوقف کنند. کشف اثر تنظیمی این آنزیم روی گلیوبلاستوما می تواند راه را برای ایجاد رویکردهای درمانی هموار سازد. آنزیم CDK5، یک پروتئین کیناز است که پیش از این نقش آن در اختلالات مخرب عصبی از جمله آلزایمر نشان داده شده بود و اخیرا هم گزارش شده است که این آنزیم در گلیوبلاستوما نیز دخیل است. گلیوبلاستوما به دلیل وجود سلول های بنیادی گلیومایی، احتمال عود مجددی دارد و به درمان های موجود نیز مقاومت نشان می دهد.

مطالعات صورت گرفته روی مگس سرکه و هم چنین سلول های توموری گلیوبلاستومایی جداسازی شده از بیماران در دانشگاه Northwestern، نشان داده است که هدف قرار دادن و خاموش کردن ژن کد کننده CDK5 موجب چروکیده شدن تومور و کاهش سلول های بنیادی سرطانی می شود. در انسان نیز مشخص شده است که بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما دارای سطوح بالایی از آنزیم CDK5 در سلول های بنیادی سرطانی شان هستند. این آنزیم ویژگی بنیادینگی(Stemness) سلول های سرطانی را افزایش داده و منجر به رشد و تکثیر بیشتر آن ها می شود. استفاده از یک بلوک کننده CDK5 نشان داد که مهار این آنزیم منجر به متوقف کردن رشد تومورها شده و موجب می شود که سلول های بنیادی سرطانی رفتار بنیادینه کمتری را نشان دهند و توانایی خودنوزایی شان کاهش یابد. به عقیده دکتر موکرجی، سرپرست این تیم تحقیقاتی، استفاده از مهار کننده CDK5 می تواند به عنوان مکملی برای شیمی درمانی در مبارزه با گلیوبلاستوما استفاده شود. داده های اولیه این مطالعه حاکی از نقش مرکزی CDK5 در عود مجدد تومور است و به همین دلیل هدف قرار دادن آن می تواند رشد تومور را متوقف کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه