تاریخ انتشار: یکشنبه 06 خرداد 1397
سلول های بنیادی بالغین عملکردی مشابه با سلول های بنیادی جنینی دارند!!!

  سلول های بنیادی بالغین عملکردی مشابه با سلول های بنیادی جنینی دارند!!!

مطالعه مروری جدید بیان داشته است که سن اهدا کننده به نظر اثری روی عملکردی بودن سلول های بنیادی مشتق از بافت های بدن فرد بالغ ندارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، آنالیزها روی سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) نشان داده است که نه تنها نشانه های پیری در سلول های iPS معکوس شده است، بلکه سلول های مشتق از اهدا کننده های جوان و پیر، توانایی مشابهی را برای تمایز به سلول های بالغ بدن نشان می دهند. این نشان می دهد که iPSCها به همان اندازه سلول های بنیادی جنینی می توانند در طب بازساختی موثر باشند.

در سال های اخیر به همان اندازه که امید به زندگی روز به روز در حال افزایش بوده است، نرخ بیماری های وابسته به سن و مخرب نیز به همان اندازه رشد داشته است. در این سال ها استفاده از جایگزین های اندامی و سایر درمان های مبتنی بر سلول طول عمر را افزایش داده و موجب بهبود کیفیت زندگی افرادی شده است که دچار بیماری های قلبی، نارسایی کبدی و حتی بیماری آلزایمر بوده اند. در این میان تولید iPSCهای مشتق از افراد پیر نیز در درمان بیماری های وابسته به پیری موثر نشان داده اند و امید به استفاده از آن ها در پزشکی شخصی را افزایش داده است.

این مطالعه جدید برخلاف مطالعات قبلی مبنی بر تفاوت سلول های بنیادی مشتق از افراد پیر و جوان، نشان داده است که این سلول ها دارای پتانسیل مشابهی هستند و به همین دلیل می توان از آن ها به عنوان منبعی برای تولید سلول های بالغ مورد نیاز بیمار استفاده کرد. این سلول ها دارای پتانسیل سلول های بنیادی جنینی هستند، با این تفاوت که محدودیت اخلاقی استفاده از آن ها و خطر رد پیوند را نیز با خود ندارند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه