تاریخ انتشار: چهارشنبه 09 خرداد 1397
سلول های بنیادی، بازیگران کلیدی ساخت و ترمیم مغز

  سلول های بنیادی، بازیگران کلیدی ساخت و ترمیم مغز

پژوهشی بوسیله دکتر فردا میلر و همکارانش در دانشگاه تورنتو نشان داده است که چگونه سلول های بنیادی مغزی و محیط زندگی آن ها با هم همکاری می کنند تا مدارهای مغزی را طی تکوین بسازند. این کشف می تواند به درک بهتر اختلالات تکوینی عصبی کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، طی تکوین، مغز پستانداران به صورت مجموعه ای از سلول های بنیادی شروع به کار می کند که در ادامه نورون ها و سلول های گلیالی را برای ایجاد شبکه ها و ارتباطات عصبی مورد نیاز برای عملکرد مغزی تولید می کنند. تصور می شود یکی از دلایل بیماری های تکوینی عصبی مانند اختلالات طیف اوتیسم نارسایی سلول های بنیادی برای تولید صحیح مغز است.

در این مطالعه دکتر میلر و تیمش به بررسی این امر پرداختند که چگونه سلول های بنیادی این وظیفه را انجام می دهند تا دریابند که طی تکوین عصبی چگونه این فرایند دچار انحراف می شود. از آن جایی که چنین سلول های بنیادی در زمان بلوغ نیز وجود دارند، این ایده وجود دارد که بتوانیم چنین سلول های بنیادی موجود در مغز را دستکاری کنیم تا رفتاری مانند زمان جنینی داشته باشند و بدین ترتیب شروع به ترمیم مغز کنند. مهم تر این که، در این مطالعه میلر و همکارانش نشان داده اند که یافته های این مطالعه می تواند به درمان آسیب های مغزی کمک کند.

تولید سلول های گلیالی و نورون ها از سلول های بنیادی عصبی نیازمند دریافت سیگنال هایی از محیط پیرامون آن ها است. این سیگنال ها تضمین می کنند که مقادیر کافی از سلول های بنیادی برای تولید مقادیر کافی از نورون ها و سلول های گلیالی در زمان و مکان صحیح از تکوین مغز وجود دارد و هم چنین این سیگنال های تضمین می کنند که این سلول های بنیادی تا زمان بلوغ باقی بمانند و در ترمیم مغز مشارکت کنند. شناسایی این سیگنال ها می تواند به درک آن چه در تکوین طبیعی مغز یا بروز اختلالات تکوینی عصبی مانند اوتیسم اتفاق می افتد کمک کند و اطلاعات لازم برای فعال کردن سلول های بنیادی در مغز بالغ و تحریک ترمیم مغز را در اختیار محققین و پزشکان قرار دهد. برای درک این سلول های بنیادی مغز، دکتر میلر از رویکردهایی از زیست شناسی سلول های بنیادی گرفته تا ترانسکریپتوم و پروتئومیکس برای شناسایی پروتئین ها و مولکول های RNA که سلول های بنیادی را قادر به ساخت مغز می کنند استفاده می کنند.

کلید انجام یک پژوهش خوب، پرسیدن سوالات بزرگ است و در این مطالعه نیز این سوال که چگونه مغز طی تکوین مدارهای مغزی دارای عملکرد را می سازند و چگونه می توان یک مغز آسیب دیده را درمان کرد می تواند محققین را ترغیب به انجام پژوهش های دقیق تر کند و آن ها را به سمت دستاوردهای بزرگ تر رهنمون سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه