تاریخ انتشار: شنبه 12 خرداد 1397
سلول های ایمنی می توانند منجر به آهسته کردن روند ALS‌ شوند

  سلول های ایمنی می توانند منجر به آهسته کردن روند ALS‌ شوند

پژوهش های اخیر در هوستون نشان داده است که یک ایمنی درمانی جدید برای بیماران مبتلا به ALS بی خطر است و می تواند امید را به بیماران مبتلا به این بیماری بازگرداند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اسکلروزیس جانبی آمیوتروفیک(ALS)، یک اختلال سیستم ایمنی است که در آن سلول های عصبی کنترل کننده حرکات عضلات تخریب می شوند و این امر منجر به ضعف، مشکلات در تکلم و بلع، اختلال در تنفس و در نهایت مرگ می شود.

محققین روی سلول های T‌تنظیمی(Treg) فوکوس کردند که در حفاظت از بدن در برابر التهاب های مزمنی نقش دارند که منجر به پیشرفت ALS‌می شوند. دکتر استانلی اپل و همکارانش در هوستون به بررسی این امر پرداختند که آیا درمان با تزریق Tregها برای بیمارن مبتلا به ALS بی خطر و قابل تحمل هستند یا خیر. آن ها در مطالعات شان مشاهده کردند که بسیاری از بیماران مبتلا به ALS نه تنها سطوح پایینی از Treg ها را دارند بلکه Tregهای آن ها عملکرد مناسبی ندارند. به نظر می رسد که بتوان با بهبود تعداد و عملکر این Tregها، پیشرفت بیماری را در این بیماران تحت تاثیر قرار داد.

سه بیمار مشمول این مطالعه متحمل لوکافرزیز(leukapheresis) شدند که رویکردی است که به موجب آن خون فرد گرفته شده، سلول های سفید خونی جداسازی شده و سلول های قرمز خونی به فرد بازگردانده می شوند. در ادامه Tregها از سلول های سفید خونی جداسازی می شوند. اپل و تیمش دریافتند که این Tregها که در بیماران مبتلا به ALS عملکرد مناسبی ندارند، در خارج از بدن به سلول های طبیعی تبدیل می شوند. اپل و همکارانش این سلول ها را با همکاری بخش پیوند سلول های بنیادی مرکز سرطان اندرسون، تیمار و تکثیر کردند و سپس به صورت درون سیاهرگی به بیماران برگرداندند. اپل و همکارانش مشاهده کردند که افزایش سطح Tregها در بیماران مبتلا به ALS بی خطر بوده و می تواند پیشرفت بیماری را در آن ها به طور قابل توجهی کاهش دهد. طی این مطالعه هر بیمار 8 مرتبه متحمل تزریق Tregها شد. چهار تزریق اول هر دو هفته یک بار صورت گرفت و چهار تزریق دوم؛ هر ماه یک بار صورت گرفت. هر فردی تقریبا 150 میلیون Treg در هر بار تزریق دریافت کرد. هر دوز Treg که به بیماران داده شده منجر به افزایش 30 تا 40 درصد سطح این سلول ها در خون بیماران شد و پیشرفت در بهبودی بیماران از تزریق چهارم به بعد مشاهده شد. فاز دو مطالعه ظرف یکی دو ماه آینده برای ارزیابی بیشتر ایمنی و کارایی تزریق Tregها در آهسته کردن پیشرفت ALS صورت خواهد گرفت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه