تاریخ انتشار: یکشنبه 13 خرداد 1397
یک ترکیب موجود در روغن مرکبات می تواند خشکی دهان را در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن کاهش دهد

  یک ترکیب موجود در روغن مرکبات می تواند خشکی دهان را در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن کاهش دهد

ترکیبی در روغن مرکبات وجود دارد که می تواند خشکی دهان ناشی از پرتو درمانی را در بیمارانی که متحمل سرطان سر و گردن شده اند کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این ترکیب که د-لیمونن(d-limonene) نام دارد می تواند سلول های تولید کننده بزاق موش را در برابر پرتو درمانی محافظت کند و اثرات ضد توموری پرتو تابی را نیز کاهش نمی دهد. محققین این مطالعه در دانشگاه استنفورد نشان داده اند که د-لیموننی که به صورت خوراکی مصرف شود به غدد بزاقی انسان منتقل می شود.

حدود 40 درصد بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن که متحمل پرتو درمانی می شوند به خشکی دهان مبتلا می شوند که آن را از نظر بالینی xerostomia می نامند. این خشکی دهان موجب سختی تکلم و بلع در بیماران می شود و با درد در ناحیه دهان و حفره دهانی همراه است و گاهی فرد را مجبور به کشیدن تمام دندان هایش می کند. هر چند برخی از افراد معمولا بعد از پرتو درمانی ریکاوری می شوند اما اگر تولید بزاق در فرد مختل شود، معمولا تا آخر عمر فرد باقی می ماند.

پرتو درمانی معمولا سلول های غدد بزاقی تحت فکی و از آن مهم تر سلول های بنیادی و پیش ساز بزاقی را می کشد که از سلول های سازنده غدد بزاقی به شمار می آیند و برای بازسازی و احیای فرایند بزاق سازی و ترشح بزاق موثر هستند. طی پرتو درمانی، یک ترکیب سمی و بسیار فعال موسوم به آلدهید در غدد بزاقی ساخته می شود که منجر به کشتن سلول ها می شوند. در این مطالعه آن ها نشان داده اند که این سلول های بنیادی بزاقی می توانند با داشتن سطح بالای از آلدهید دهیدروژناز 3A1 بازسازی کنند. آنالیزهای محققین روی 135 عصاره گیاهی نشان داد که یک ترکیب مشتق از مرکبات موسوم به د-لیمونن منجر به فعال سازی آلدهید دهیدروژناز3A1 می شود. استفاده از سلول های موشی که در معرض پرتو قرار گرفته بودند نشان داد که د-لیمونن غلظت های آلدهید را در سلول های بنیادی و پیش ساز بالغ و بزاقی کاهش می دهد. حتی اگر این تیمار چندین هفته بعد از پرتودرمانی استفاده شود، بازهم می تواند ریکاوری سلول های بنیادی و پیش ساز بزاقی را افزایش دهد. از آن جایی که د-لیمونن اثری روی تولید و ترشح بزاق در موش یا انسان سالم ندارد بنابراین می تواند مطمئن بود که این ترکیب منجر به رشد تومور نمی شود و عوارض جانبی برای فرد ایجاد نمی کند. برای تایید این نتایج مثبت، نیاز به مطالعات بیشتری است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه