تاریخ انتشار: دوشنبه 21 خرداد 1397
برخی از سلول های بنیادی از بقیه بهتر هستند

  برخی از سلول های بنیادی از بقیه بهتر هستند

در بدن ما، سلول های بنیادی خونی روزانه تقریبا 10 میلیارد سلول سفید خونی جدید می سازند که سلول ایمنی نیز نامیده می شوند. جالب این است که اگر برخی از این سلول های بنیادی خونی به هر دلیل نتوانند وظیفه شان را انجام دهند، سایر سلول های بنیادی خونی این امر را جبران کرده و کمبود تولید سلول های ایمنی را جبران می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، لیزا نگوین و همکارانش در آزمایشگاه رانگ لو، با ردیابی سلول های بنیدی خونی منفردی که در مغز استخوان موش قرار دارند، دریافته اند که برخی از سلول های بنیادی خونی در تولید سلول های ایمنی بهتر از بقیه هستند. برای نشان دار کردن و ردیابی این سلول ها، محققین یک قطعه کد ژنتیکی را به هر سلول بنیادی خونی چسباندند. طی خون سازی، هر سلول بنیادی خونی، این لیبل یا کد ژنتیکی را به اخلاف خود(سلول های حاصل از تقسیمش) که شامل دو نوع سلول ایمنی موسوم به سلول های B و سلول های T است منتقل می کنند.

برای تست مشارکت این سلول های بنیادی خونی به طور منحصربفرد نشان دار شده، محققین مجموعه ای از پیوندها را به موش انجام دادند. موش ها ترکیبی از سلول های بنیادی خونی طبیعی و سلول های بنیادی خونی ناقص دارای موتاسیون که مانع از تولید سلول های B به تنهایی یا هر دوی سلول های B‌و T‌ می شود، را دریافت کردند. مشاهده شد که سلول های بنیادی خونی طبیعی، نقصان سلول های B‌و T را جبران می کنند. زمانی که سلول های بنیادی ناقص برای سلول های B و سلول های بنیادی طبیعی به طور همزمان پیوند شدند، سلول های B را به صورت بیش از میزان طبیعی تولید کردند تا سیستم ایمنی را متعادل نگه دارند. زمانی که سلول های بنیادی طبیعی با سلول های بنیادی ناقص برای سلول های B و T به طور همزمان پیوند شدند، سلول های بنیادی طبیعی با تولید سلول های B‌و T منجر به حفظ تعادل سیستم ایمنی شدند.

علاوه براین، محققین دریافتند که تنها تعداد اندک و خاصی از سلول های بنیادی خونی، این کار را انجام می دهند. این سلول های بنیادی کلیدی به طور دراماتیکی تکثیر می شوند تا نقص سلول های ایمنی را جبران کنند و زمانی که به یک موش گیرنده پیوند می شوند نیز به تکثیر خود ادامه می دهند. این سلول های بنیادی خونی تولید کننده، تغییرات زیادی در فعالیت ژن هایشان نشان دادند تا توانایی تولید سلول های ایمنی را بدست آورند. با درک بهتر این توانایی ذاتی سلول ها برای تکثیر، می توان درمان های بهینه سازی شده و مناسب تری را برای درمان برخی از بیماری های خونی ارائه داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه