تاریخ انتشار: دوشنبه 28 خرداد 1397
تولید ژلی که می تواند به رشد مجدد مینای دندان کمک کند

  تولید ژلی که می تواند به رشد مجدد مینای دندان کمک کند

فاسد شدن و سوراخ شدن دندان می تواند منشا درد و ناتوانی باشد: این مشکل روی 35 درصد جمعیت دنیا اثر می گذارد و می تواند بار اقتصادی صدها میلیارد دلاری را به افراد جامعه و دولت ها تحمل کند. هنوز هم درمان این سوراخ های دندانی و از بین رفتن مینای دندانی با درد، هزینه و استفاده از مته ها همراه است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر ژانت مرادیان و همکارانش در دانشکده دندانپزشکی هرمان استرو به مطالعه این امر پرداخته اند که چگونه مینای دندان را بعد از فاسد شدن برای خود بازسازی و ترمیم تحریک کنند. این امر بسیار مشکل است زیرا مینای دندان یکی از سه بافت بسیار سخت و منحصربفرد دندان است. سلول هایی که مینای دندان را می سازند،‌بعد از تولید آن می میرند و در نتیجه قادر به بازسازی خود نیستند.

مرادیان با این ایده شروع کرد که اگر بتواند درک کند که چگونه سلول ها، مینای دندان را به صورت طبیعی ی سازند می تواند این فرایند را در آزمایشگاه و بدون کمک سلول ها شبیه سازی کنند. این امر بسیار مشکل تر از آن چیزی بود که تصور می شد. به همین دلیل وی تصمیم گرفت به جای این که کل فرایند طبیعی را تقلید کند،  بخشی از تشکیل مینا که بیشترین اثر گذاری را دارد شبیه سازی کند. وی رشته ای از اسیدهای آمینه را مهندسی کرد که حاوی تنها بخش مورد نیاز برای تولید کریستال مینا بود. طی هفت روز، پپتید کوچک تر مینای سنتتیک را رشد داد که دو برابر مینای طبیعی سخت بودند. نکته جالب در مورد این پپتید این است که ارزان قیمت بوده و می توان آن را به صورت یک ژل در آورده و به صورت یک محصول درمانی روی بخش های فاسد  و حفرات دندانی مالید تا مینای از دست رفته را جایگزین کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه