تاریخ انتشار: یکشنبه 27 خرداد 1397
تولید ارگانوئیدهای مغزی پیشرفته برای مدل سازی سکته و غربالگری داروها

  تولید ارگانوئیدهای مغزی پیشرفته برای مدل سازی سکته و غربالگری داروها

محققین انستیتو ویک فارست برای طب بازساختی(WFIRM) یک ارگانوئید مغزی سه بعدی را تولید کرده اند که می تواند کاربردهای بالقوه ای در کشف داروها و مدل سازی بیماری ها داشته باشد. این اولین بافت مهندسی شده است که از نظر آناتومی بسیار شبیه مغز انسانی طبیعی است که هر شش نوع سلول اصلی مغز از جمله نورون ها و سلول های ایمنی را دارا است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین ویک فارست گزارش کرده اند که ارگانوئیدهای پیشرفته سه بعدی، قادرند سد خونی مغزی دارای عملکرد، طبیعی و مبتنی بر سلول کاملی را ایجاد کند که شبیه سد خونی مغزی طبیعی انسان است.

سد خونی مغزی یک غشای نیمه نفوذ پذیر است که جریان خون را از مغز جدا می کند و آن را از مواد خارجی که می تواند به مغز آسیب بزند، حفاظت می کند. این مدل می تواند به درک مکانیسم های بیماری مربوط به سد خونی مغزی، عبور داروها از سد خونی مغزی و اثر داروها در حین عبور از این سد کمک کند. کمبود درمان های موثر و نرخ موفقیت پایین داروهای در دست بررسی، معمولا به دلیل عدم وجود بافت های شبه انسانی است. تکوین بافت مغزی سه بعدی مهندسی شده که شبیه بافت طبیعی باشد می تواند به ایجاد درمان های بهتر و افزایش زندگی بیماران کمک کند. تولید این مدل، راه را برای کشف و غربالگری داروهایی که بتوانند از این سد عبور کنند و آسیبی به مغز نرسانند، کمک کند. این ارگانوئیدهای مغزی می توانند به مدل سازی بیماری هایی مانند آلزایمر، MS، پارکینسون کمک کنند و منجر به درک بهتر مسیرهای مربوط به این بیماری ها و پیشرفت آن ها شود. این ارگانوئید مغزی می تواند برای شبیه سازی سکته مغزی و اندازه گیری مشکلات مربوط به سد خونی مغزی در این عارضه نیز استفاده شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه