تاریخ انتشار: یکشنبه 03 تیر 1397
یک سوئیچ کلیدی در ساعت زیستی

  یک سوئیچ کلیدی در ساعت زیستی

همان طور که ما برای برنامه هایی مانند غذا خوردن، خواب و کار از زمان بندی استفاده می کنیم، خود بدن نیز دارای یک برنامه ریزی زمان بندی شده موسوم به ساعت درونی بدن یا ریتم سیرکادین است که به صورت یک چرخه روزانه بدن ما را طی 24 ساعت شبانه روز تنظیم می کند. زمانی که این ساعت زیستی مختل شود، بدن ما نیز هماهنگی خود با خارج از بدن را از دست می دهد و مشکلاتی از خواب نامنظم تا سرطان پیش می آید.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، از سال 1729، محققین پی به وجود ریتم سیرکادین بردند و از آن زمان اطلاعات در  مورد این فرایند زیستی روز به روز با توجه به مطالعات گسترده صورت گرفته افزایش یافت و آن قدر مورد توجه قرار گرفت که جایزه نوبل پزشکی در سال 2017 به محققینی تعلق گرفت که در این زمینه کار کرده بودند. ساعت سیرکادین ما می تواند به دلایل مختلفی از تنظیم خارج شود. برخی از ما سحر خیز هستیم و برخی عادت به شب زنده داری داریم. گهگاهی، موتاسیون در ژن های ما منجر به مشکلی به نام فاز پیشرفته خواب فامیلی(FASP) می شود. افرادی که دچار این موتاسیون می شوند، خیلی زود می خوابند و بیدار می شوند. نکته نگران کننده تر این که، زندگی مدرن موجب تداخل بیشتر در ریتم سیرکادین ما شده است. ما با نورهای مصنوعی حاصل از چراغ ها و لامپ ها تا دیر موقع بیدار می مانیم و صبح ها نیز به زور زنگ ساعت بیدار می شویم. چنین عادن هایی می تواند ریتم سیرکادین ما را به هم بریزد.

این ریتم سیرکادین به طور پیچیده ای بوسیله مکانیسم های پیچیده تنظیم می شود که جزئیات آن بوسیله محققین در حال بررسی است. مطالعات قبلی نشان داده است که ساعت سیرکادین مولکولی ما از طریق یک چرخه فیدبک بیوشیمیایی و با دخالت پروتئینی به نام پروتئین PERIOD یا PER تنظیم می شود. یک فرایند ضروری برای نگه داشتن زمان به صورت مولکولی، فرایندی به نام فسفریلاسیون است. در این جا، فسفریلاسیون پروتئین های PER منجر به موتاسیون هایی می شود که خود می تواند منجر به تغییرات در دوره های سیرکادین شود. اما یک سوال بزرگ وجود دارد: چه چیزی موجب شروع فسفریلاسیون PER می شود؟

مطالعات گذشته نشان داده اند که تحریک یک کیناز منجر به روشن شدن جایگاه FASP می شود که یک جایگاه کنترل کلیدی است که نقش مهمی را در تنظیم ساعت بیولوژیک بازی می کند. با این حال، برخلاف تلاش های بسیار، هویت این کیناز تاکنون کشف نشده است. با این حال، درک نحوه فسفریلاسیون PER(به عنوان یک جایگاه کنترل کلیدی)، تاکنون میسر نشده بود. تیمی از محققین سرطان و زیست شناسی سلول های بنیادی در دانشکده پزشکی Duke دریافته اند که CK1، خانواده کینازی است که ساعت سیرکادین را تنظیم می کند. برای مثال، CK1D1 ساعت سیرکادین را تسریع کرده و CK1D2 را آهسته می کند. با درک بهتر نحوه عملکرد این پروتئین های CK1 روی ساعت سیرکادین، می توانیم درک بهتری از نقش این ساعت زیستی در فرایندهای فیزیولوژیک و پاتولوژیک داشته باشیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه