تاریخ انتشار: دوشنبه 11 تیر 1397
روشی جدید برای حفظ باروری بیماران مرد مبتلا به سرطان

  روشی جدید برای حفظ باروری بیماران مرد مبتلا به سرطان

محققین دانشگاه های سوروکا و بن گوریون، یک سیستم کشت سلول را برای اولین طراحی کرده اند که می تواند سلول های بنیادی بیضه ای را به سلول های شبه اسپرمی تبدیل کند و در نتیجه می تواند در آینده منجر به باروری مردانی شود که قبل از بلوغ به سرطان مبتلا شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، شیمی درمانی های تهاجمی در پسر بچه ها اغلب منجر به آسیب بیضه ها شده و در نتیجه باروری آن ها در آينده را به خطر می اندازو طبق یافته های مطالعه ای که اخیرا در Stem Cells and Development به چاپ رسیده است، محققین دریافته اند وجود سلول های اسپرماتوگونیایی(SPGCs) در بیضه های پسر بچه هایی مبتلا به سرطان های پیش از بلوغ(PCPBs) می تواند منجر به ایجاد استراتژی هایی درمانی شود که باروری مردان را حفظ کنند.

در این مطالعه، هفت بیوپسی بیضه ای از پسر بچه هایی مبتلا به سرطان های پیش بلوغ که مورد شیمی درمانی قرار گرفته بودند، بدست آمد. محققین سلول های بیضه آن ها را کشت داده و آن ها را در مراحل مختلف تکوینی( پیش میوزی، میوزی و بعد از میوزی) جداسازی کردند. علاوه براین، آن ها سلول های شبه بنیادی را شناسایی کردند که از سلول های بیضه ای این پسربچه ها بوجود می آیند.

نتایج این مطالعه برای اولین بار حضور سلول های اسپرماتوگونیایی از نظر زیستی فعال را در بیوپسی های بیضه ای پسر بچه های شیمی درمانی شده و پتانسیل آن ها برای تکوین آزمایشگاهی به مراحل مختلف اسپرماتوژنز از جمله تولید سلول های شبه اسپرمی را نشان داد. این مطالعه می تواند راه را برای ایجاد استراتژی های درمانی جدید برای حفظ باروری پسر بچه های مبتلا به سرطان(قبل از بلوغ) و هم چنین برای بیماران مبتلا به آزواسپرمی هموار سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه