تاریخ انتشار: یکشنبه 17 تیر 1397
تماشای ترمیم طناب نخاعی بوسیله سلول های بنیادی به صورت واقعی

  تماشای ترمیم طناب نخاعی بوسیله سلول های بنیادی به صورت واقعی

محققین دانشگاه موناش توانسته اند در گورخرماهی که طناب نخاعی آن شدیدا آسیب دیده بود، حرکات جانور را احیا کرده و با استفاده از سلول های بنیادی اعصاب را بازسازی کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در پژوهشی که اخیرا در کنفراس انجمن بین المللی تحقیقات سلول های بنیادی در ملبورن ارائه شده است، محققین نشان داده اند که شانس این که از سلول های بنیادی برای درمان بیماران انسانی که مبتلا به آسیب سیستم عصبی هستند و به همین دلیل با مشکل حرکتی مواجه اند، بسیار زیاد است.

در این پژوهش که در دانشگاه موناش صورت گرفته است، دکتر یان کاسلین و همکارانش از مدل گورخرماهی برای بازسازی عصبی استفاده کردند. گورخرماهی نوعی ماهی گرمسیری کوچک است که به عنوان یک بازسازی کننده عالی(master-regenerators) شناخته می شود، زیرا دارای ظرفیت قابل توجهی برای بازسازی بسیاری از بافت ها و اندام هایش بعد از آسیب دیدگی است و به همین دلیل بسیاری از محققین فرایندهای بازسازی و ترمیم بافتی را در این گونه جانوری بررسی می کنند.

دکتر کاسلین و همکارانش، گروهی از سلول های پیش ساز و بنیادی را جداسازی کرده اند که می توانند خیلی سریع کلونی زایی کرده و طناب نخاعی آسیب دیده جانور را بازسازی کنند. با استفاده از میکروسکوپ نوری و کانفوکال آن ها فرایند بازسازی اعصاب را به صورت واقعی  و لحظه ای (real time) ردیابی و تصویر برداری کردند. این امر به آن ها اجازه داد دریابند که این سلول های بنیادی و پیش ساز چگونه به سمت طناب نخاعی حرکت می کنند، رفتار می کنند و آن را ترمیم می کنند. با استفاده از این روش، دکتر کاسلین و همکارانش توانستند این فرایند که در لارو گورماهی دو روز و در گورخرماهی بالغ 2 تا4 هفته طول می کشد تا حرکات جانور را احیا کند، نگاه کرده و تصویربرداری و ضبط کنند. طی این تصویربرداری، محققین دو موج از بازسازی سلولی را شناسایی کردند: مهاجرت پیش سازهای عصبی به جایگاه آسیب که منجر به ریکاوری سریع حرکت می شود و سپس فعال شدن سلول های بنیادی در نواحی پیرامون جایگاه آسیب. در ادامه محققین ژن ها و مولکول های دخیل در فراخواندن سلول های بنیادی به جایگاه آسیب نخاعی را بررسی کردند. این مطالعه راه را برای یادگیری این امر که بازسازی و ترمیم سیستم عصبی چگونه می تواند در انسان نیز فعال شود، هموار می سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه