تاریخ انتشار: یکشنبه 17 تیر 1397
اختراع یک دستگاه پزشکی برای رشد بی خطر سلول های بنیادی عصبی

  اختراع یک دستگاه پزشکی برای رشد بی خطر سلول های بنیادی عصبی

تیمی از محققین دانشگاه باپتیست هنگ کنگ(HKBU) یک دستگاه پزشکی را اختراع کرده اند که دارای یک لایه نانوتکنولوژی خاص برای تکثیر و تمایز سلول های بنیادی عصبی در شرایط آزمایشگاهی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، در مقایسه با روش های متداول، ماتریکس جدیدی که این محققین طراحی کرده اند می تواند خطر کارسینوژنز(سرطان زایی) یا التهاب را در سلول درمانی کاهش دهد. در سال های اخیر استفاده از سلول درمانی امیدها را برای درمان بیماری های مخرب عصبی، بیماری های سیستمیک مزمن و بیماری های مفصلی مخرب افزایش داده است.

در حالی که تعداد جمعیت پیر روی کره زمین روز به روز در حال افزایش است، بیماری های مخرب عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون خطری بزرگ برای سلامت جهانی محسوب می شوند و هزینه درمانی زیادی را به فرد و جامعه تحمیل می کنند. در سال های اخیر، محققین روی درمان های جایگزین سلولی مانند سلول درمانی فوکوس کرده اند که همان طور که گفته شد امیدواری زیادی را برای افراد مبتلا به بیماری های مخرب عصبی ایجاد کرده است. روش های متداول برای تکثیر و تمایز سلول های بنیادی عصبی نیازمند مقادیر زیاد فاکتورهای رشد در محیط کشت این سلول ها است. این فاکتورهای رشد می توانند بسیاری از ابعاد عملکردی سلول ها را تحت تاثیر قرار دهند و در این میان می توانند خطر سرطانی شدن سلول ها بعد از پیوند به بیماران را نیز افزایش دهند.

دکتر جفری هوآنگ و همکارانش در HKBU لایه ای نانوساختار را از مواد زیست تقلید ساخته اند که برای کشت سلول ها نیاز به اضافه کردن فاکتورهای رشد یا سایر مواد شیمیایی زیستی ندارد. بعد از رشد و تمایز سلول ها، امید می رود که سلول های تمایز یافته روی این بسترها بتوانند به عاملی درمانی برای سلول درمانی تبدیل شوند. به گفته هوآنگ، این بستر موجب می شود که سلول های بنیادی عصبی کشت شده روی آن در تماس با ماتریکس این بستر، تحت یک پیام رسانی فیزیکی قرار گیرند. با توجه به طراحی مناسب و نوع و ساختار این ماتریکس که تداعی کننده تکنیک طب سوزنی چینی است، سلول ها می توانند به سلول هایی دارای عملکرد تبدیل شوند که می توانند نیاز سلولی درمان بیماری های مخرب عصبی، سرطان و تومورها را برآورده سازند. مهم تر این که پیام فیزیکی ارائه شده بوسیله این بستر می تواند استفاده از فاکتورهای رشد را به حداقل می رساند و در نتیجه خطر سرطان زایی در کارآزمایی های بالینی به حداقل می رسد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه