تاریخ انتشار: دوشنبه 18 تیر 1397
تکنیک پزشکی هسته ای جدید می تواند به مبارزه با بیماری های مغزی کمک کند

  تکنیک پزشکی هسته ای جدید می تواند به مبارزه با بیماری های مغزی کمک کند

یک روش تصویربرداری مولکولی جدید می تواند موفقیت ژن درمانی را در همه نواحی مغز مونیتور کند و به طور بالقوه ای به پزشکان اجازه می دهد که با مشکلات مغزی مانند پارکینسون، آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس(MS) و .... مقابله کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ژن درمانی برای بیماری های سیستم عصبی مرکزی(CNS) در حال رشد است، با این حال، پیشرفت ها به دلیل عدم وجود تکنیک های تصویربرداری که بتواند با موفقیت انتقال این درمان را مونیتور کنند، با محدودیت مواجه بوده است. اگرچه سیستم های گزارشگر ژن، طی چندین سال ابزار کلیدی در تصویربرداری مولکولی بوده اند اما بازهم قادر به مونیتور کردن کل نواحی مغز نیستند. اما محققین توانسته اند برای اولین بار از یک سیستم گزارشگر ژن/پروب توموگرافی گسیل پوزیترون(PET) برای مونیتور کردن غیر تهاجمی سطح و جایگاه بیان ژن در همه نواحی مغز استفاده کنند.

یافتن یک ژن گزارشگر و یک عامل تصویربرداری که بتواند در همه نواحی مغزی استفاده شود بسیار چالش برانگیز بوده است. اما دکتر توماس هیوود و همکارانش در دانشگاه استنفورد از 18F-DASA-23  به عنوان یک ردیاب پرتویی یا یک پروب گزارشگر استفاده کردند که قادر است از سد خونی-مغزی عبور کند و پروتئین پیرووات کیناز M2یا PKM2 را در سیستم عصبی مرکزی با بیان اندوژن حداقل در مغز هدف قرار دهد. داشتن یک سیستم گزارشگر ژن/پروب که اجازه مونیتور کردن همه نواحی مغز را بدهد، درها را به سمت تصویربرداری های صحیح تر یا کمتر تهاجمی مغز و ژن درمانی هایی که برای مبارزه با بیماری های مغزی استفاده می شوند، باز می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه